آموزش پیوند گردو در تابستان

وسایل ابزار مورد نیاز برای پیوند گردو

پیوند گردو در تابستان

در برخی از مناطق کشور پیوند گردو به صورت سبز و در تابستان انجام می شود. در این مقاله سعی داریم تا روش های پیوند گردو در تابستان را به شما آموزش دهیم. علاقه مندان به پیوند گردو و آشنایی بیشتر با انواع روش هایی که می توان گردو را پیوند کرد از طریق این لینک مقاله روش های پیوند گردو را مطالعه کنید.

بهترین زمان پیوند گردو در تابستان

پیوند گردو در تابستان

زمان پیوند گردو در تابستان از لحظه ای که چوب پیوندک محکم و خشبی باشد شروع می شود و تا اواخر مرداد نیز می توان پیوند زد. بهتر است این روش پیوند در مناطق معتدل استفاده شود. به طور کلی این پیوند برای ارتفاعات زیر 2000 متر از سطح دریا برای نیمه جنوبی کشور و تا ازتفاع 1400 متر از سطح دریا برای نیمه شمالی کشور مناسب است.

دلیل اصلی این که این نوع پیوند در درخت گردو برای مناطق سردسیر استفاده نمی شود این است که به دلیل کوتاه بودن فصل رشد در ارتفاعات زمان کافی برای رشد پیوندک مقدور نبوده و در شروع فصل سرد سرمازدگی رشد پیوندک را کاملا سیاه می کند. بهترین روش برای پیوند درختان گردو در مناطق سردسیر کشور پیوند خواب است.

در پیوند های تابستان گردو از پایه و پیوندک سال جاری استفاده می کنیم و و زمانی که پیوندک های منطقه شروع به خشبی شدن کردند می توان کار را شروع کرد.

ویدیو: آموزش تصویری پیوند گردو به روش وصله ای

[aparat id=’Pi3ca’]

آماده سازی درخت برای پیوند گردو در تابستان

قبل از شروع برای پیوند درخت گردو در تابستان باید درخت پایه اوایل بهار هرس شدید بشود تا شاخه های یک ساله قوی تولید کند. و بعد از آن پیوند بر روی شاخه های سال جاری صورت بگیرد.

هرس درخت پیوند گردو در تابستان

 هرس درخت پیش از پیوند گردو در تابستان

ابتدا باید در اوایل بهار بر روی درختی که می خواهیم پیوند بزنیم یک هرس شدید انجام دهیم. به این صورت که تمام شاخه های درخت از بازو به اندازه یک متری حذف شود. دقت کنید که پس از سربرداری درخت آبیاری را به همان روش قبلی ادامه دهید. یک نکته مهم پس از هرس به دلیل رشد رویشی زیاد درخت احتمال طغیان آفت شته بر روی برگ ها بسیار زیاد است. پس قبل از شروع عملیات پیوند از درختان بازدید به عمل بیاورید و در صورت نیاز با آفت شته مبارزه کنید.

مطالعه بیشتر: مبارزه با آفات مهم گردو

روش های مناسب پیوند گردو در تابستان

 مناسب ترین روش های پیوند درخت گردو در تابستان: 

  1. پیوند های تی(معمولی و برعکس)
  2. پیوند وصله ای
  3. پیوند اسکنه سبز
  4. پیوند لوله ای و  لوله ای ناقص

برای گیرایی بهتر باید شاخه پایه را هرس کرده و جوانه انتهایی آن را نیز قطع کنید و تنها یک برگ را بر روی پایه 10 سانتی متر بالای محل پیوند نگه دارید تا آبکشی صورت بگیرد.

پس از هرس پایه پیوند ها را به باغ آورده و شروع به پیوند زدن کنید. تجربه نشان داده است بهترین روش پیوند در تابستان برای درخت گردو به ترتیب روش پیوند وصله ای ، لوله ای ناقص و تی برعکس است.

بستن پیوند گردو در تابستان

برای عمل بستن محل پیوند گردو در تابستان از نوار های پلاستیکی با رنگ روشن استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی جوانه می توانید بعد از بستن محل پیوند رنگ سفید پلاستیک رقیق شده را روی جوانه بزنید. در نظر داشته باشید از ابزار تیز و تمیز و استریل شده استفاده کنید. محلول وایتکس 1 درصد را درون یک اسپری بریزید و در حین پیوند زدن مرتب روی ابزار خود اسپری کنید.
مراقب باشید محلول وایتکس را روی دست و لباس خود نریزید.

انتخاب پیوندک گردو

برای انتخاب پیوندک سبز در گردو نکات خاصی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اولین نکته چوبی شدن شاخه پیوندک است که باید توجه کنید شاخه ای که از آن پیوندک تهیه می کنید آماده و رسیده باشد. دومین نکته انتخاب پیوندک از اواسط شاخه است. به این صورت که جوانه های یک سوم پایین شاخه به علت خواب بودن بیش از حد و جوانه های یک سوم بالای شاخه به علت نارس بودن، قابل استفاده نیستند.

در انتخاب جوانه ها دقت کنید که اواسط شاخه بهترین پیوندک را دارد. در زمان جمع آوری شاخه ها از ابزار تیز و استریل شده استفاده کنید و سریعا به محل سایه انتقال بدهید. دقت کنید برای حفظ رطوبت پیوندک برگ های شاخه را از 2-4 سانتی متری دمبرگ حذف کنید.

پیوندک مناسب گردو تابستان

مطالعه بیشتر: آموزش برداشت و نگهداری از پیوندک گردو

ضد عفونی و گند زدایی پیوندک ها:

بر خلاف ضدعفونی در پیوندک خواب، پیوندک سبز گردو نیازی به گندزدایی خاصی ندارد. اما اگر مایل به ضد عفونی بودید می توانید محلول وایتکس 1 درصد(100 سی سی وایتکس خانگی به همراه 10 لیتر آب) را در اسپری ریخته و روی شاخه ها بپاشید.

حفظ رطوبت پیوندک گردو:

حفظ رطوبت پیوندک بسیار مهم است. باید پس از برداشت پیوندک ها برگ شاخه را هرس کنید و پیوندک ها را در میان یک پارچه تمیز و مرطوب نگهدارید. در زمان پیوند نیز شاخه ها در سایه نگهداری شود.  حتما پیوندک ها را دسته بندی کرده و علامت گذاری کنید.

انتقال پیوندک گردو

برای استفاده از پیوندک سبز پس از برداشت از روی درخت مادری نهایتا با بهترین شرایط مطلوب می توان پیوندک ها را تا 4 -5 روز استفاده کرد. برای این کار از یخچال های فیبری می توانید استفاده کنید. دقت کنید برخورد یخ با شاخه باعث از بین رفتن بافت پیوندک می شود.

در شرایطی که میزان زیادی پیوندک از باغ مادری به محل پیوند انتقال داده خواهد شد از ماشین های یخچال دار با دمای 4 درجه بالای صفر استفاده می کنند. پس از نگهداری پیوندک ها در سردخانه و یا یخچال در زمان انجام پیوند به اندازه میزان مورد نیاز خود از داخل یخچال خارج کرده و به باغ ببرید و عمل پیوند زدن را انجام دهید.

مراقبت از درخت پس از پیوند گردو در تابستان

پیوند گردو در تابستان درخت بزرگ

پس از عمل پیوند گردو در تابستان با گذشت 2 هفته در صورتی که پیوندک شما زنده باشد دم برگ پیوندک با یک اشاره به راحتی می افتد. درصورتی که پس از 2 هفته دم برگ سیاه شده باشد و با لمس آن کل پیوندک جابه جا شود پیوند شما نا موفق بوده است. در صورتی که پیوند شما به درستی انجام شده باشد جوانه ها پس از گذشت 21 روز تا 30 روز شروع به باز شدن می کنند.

جوانه های خواب روی پایه را حذف کنید و محل زخم را پس از باز کردن با خمیر بردو استریل کنید. آبیاری بعد از پیوند گردو تا 21 روز نباید انجام شود و پس از باز شدن جوانه ها می توانید آبیاری را انجام دهید. رشد پیوندک ها پس از باز شدن بسیار زیاد خواهد بود با استفاده از نخ پارچه ای پیوندک ها را قیم گذاری کنید. در صورتی که با مطالعه آموزش پیوند گردو در تابستان سوالی برای شما پیش آمده است در قسمت نظرات بپرسید تا در اسرع وقت به شما پاسخ بدهیم.

مطالعه بیشتر:

آموزش انواع پیوند گردو

قرارداد اصلاح درخت گردو

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/pewand

فهرست مطالب

13 پاسخ به “آموزش پیوند گردو در تابستان”

  1. حسن نهاوندی گفت:

    ممنون از مجموعه نهالستان گردو فردوس، بابت آموزش پیوند گردو در تابستان.
    ممکنه بفرمایید معمولا در چه مناطقی این پیوند انجام میشه؟!

    • حسین گفت:

      سلام دوست عزیز این پیوند در مناطق تا ارتفاع 2000 متر از سطح دریا در کل کشور جوابگو است

  2. کمال مردان اربط گفت:

    جناب مهندس عزیز با سلام و خسته نباشید. در مجموعه تون پیوند گردو هم انجام میدید؟! شرایطش چیه ؟!

    • حسین ناصری گفت:

      سلام بله انجام میدیم، در فرم مشاوره درخواستتون رو ارسال کنید راهنمایی تون می کنیم

      • براتعلی حاجی زاده گفت:

        سلام اسکنه سبز وچیپ یا قاشی درتیرو مرداد می شه انجام داد یا نه
        واسه درخت گردو خراسان شمالی شهر شیروان
        پیوندک گردوی خوشه ای به درختان کهنسال و۱۵سال امکان داره

        • حسین ناصری گفت:

          درود بر شما
          پیوند اسکنه سبز رو میشه انجام داد در خرداد ماه اما پیوند چیپ توی بهار فقط جواب میده

  3. صمد گفت:

    ممنون از مقاله خوب شما من می خوام این کار رو انجام بدم به نظرتون خودم میتونم گردو هام رو پیوند بزنم؟

    • حسین ناصری گفت:

      با رعایت نکات گفته شده در مقاله به راحتی می توانید درخت خودتون رو پیوند بزنید
      اگر سوال خاصی داشتید همینجا بپرسید

  4. عیسی شیخی گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون
    میخواستم بپرسم آیا برای این روشهای پیوند گردو در تابستان که گفتید:
    پیوند های تی(معمولی و برعکس)
    پیوند وصله ای
    پیوند اسکنه سبز
    پیوند لوله ای و لوله ای ناقص
    بسته به شرایط درخت و پیوندک و منطقه تصمیم گیری و انجام میشه یا اینکه عوامل موثر دیگه ای هم داره؟

    • حسین ناصری گفت:

      سلام بله مشخصا بسته به زمان سال و شرایط پایه و پیوندک هر کدام از این نوع پیوند ها تغییر میکنه و هر زمان از سال یک نوع خاصی از پیوند رو میشه زد. مثلا در خرداد ماه اسکنه سبز و وصله ای جواب میده اما لوله ای رو مرداد و شهریور باید بزنید

  5. خلیل اله حسن بیکی گفت:

    سلام درود بر شما مهندس عزیز
    مطالب کاربردی و قابل استفاده ارائه دادید . سپاس
    پیوند لوله ای درخرداه هم خوب جواب میده.

    • حسین ناصری گفت:

      سلام دوست عزیز بله در خرداد ماه هم میشه زد اما بهترین نتیجه در گردو اواسط شهریور دیده شده.

  6. tadalafil professional review گفت:

    6 نکته مهم آموزش پیوند گردو در تابستان – نهالستان فردوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *