انواع پیوند گردو + توضیحات کامل

پیوند گردو سرشاخه کاری

پیوند گردو

پیوند گردو تا چند دهه قبل در ایران مرسوم نبود. در شرایط امروزی نیز هستند باغدارانی که تصور می کنند امکان پیوند زدن درخت گردو وجود ندارد. اما با راهنمایی های اساتید بزرگ کشور همچون دکتر رضا رضایی (استاد مرکز تحقیقات ارومیه)، پروفسور کوروش وحدتی (استاد دانشگاه تهران) و دیگر بزرگان روش پیوند گردو با همه سختی ها در میان نهالستان داران و باغدارن به امری معمولی تبدیل شده است.

با این حال همچنان در مورد پیوند گردو برخی از باغداران همچنان دچار مشکل هستند. امید است در این مقاله و مقاله های دیگر در مورد پیوند درخت گردو اصول علمی و عملی و تجربیات تیم نهالستان فردوس گوشه ای از مشکلات شما را در خصوص پیوند درخت گردو بر طرف کند.

تاریخچه پیوند گردو: هنر پیوند زدن گیاهان از هزاران سال قبل از میلاد مسیح توسط چینی ها ابداع شد اما عملا از قرن 17 به شکل تجاری از آن استفاده شد. پیوند گردو در چین از 400 سال قبل، در اروپا از 200 سال قبل و در امریکا از 100 سال پیش متداول است. از سال 1361 روش پیوند گردو به وسیله آزمایش های فراوان تست شد و در نهایت پیوند گردو به روشی مرسوم در تولید نهال گردو در کشور رایج شده است.

پیوند امگایی گردو

پیوند امگایی در گردو (این پیوند مرسوم نیست.)

مزایای استفاده از پیوند در درخت گردو

تا پیش از عمل پیوند درخت گردو تمام جوزستان های کشور به روش بذری کشت می شدند که این عمل باعث تفاوت در باغ ها عدم یکدستی میوه های باغ بود. با استفاده از پیوند می توان میوه های گردو در یک باغ را از نظر ظاهری شبیه به هم کرد تا به راحتی بتوان این میوه را در بازار فروش با قیمت بالاتری به فروش رساند.

دومین مزیت پیوند گردو این است که اصولا درختان بذری تا سال 8 یا 10 بعد از کاشت به باردهی نمی رسند و با عمل پیوند گردو می توان درخت را از سال اول به باردهی رساند. باردهی اقتصادی نیز از سال پنجم به بعد آغاز می شود.

سومین مزیت پیوند گردو تغییر تاج و سرشاخه کاری درخت گردو است گه می توان با این کار جوزستان های کم بار و درختان سوزنی را اصلاح کرد و با عملکرد 7 برابر بیشتر در باغ به اقتصاد باغ داران کمک کرد.

تعریف های دیگر از اصطلاحات پیوند

پایه: به درخت میزبانی که عمل پیوند بر روی آن انجام می شود پایه گفته می شود. درختان پایه وظیفه جذب مواد غذابی و آب و استقرار درخت در زمان را بر عهده دارند.

پیوندک: به قسمتی از گیاه دیگر که با عمل پیوند بر روی پایه جایگذاری می شود پیوندک می گویند. پیوندک به دو دسته خواب و سبز تقسیم می شوند.

جوش خوردن : بهخ مدت زمانی که نیاز است تا پیوندک روی پایه مستقر شده و اتصال آوندی بین آن ها اتفاق بیافتد جوش خوردن می گویند. این عمل بین 30 تا 40 روز بعد از پیوند به طول می انجامد.

فشار ریشه ای: درخت گردو دارای فشار ریشه ای است و این فشار باعث خروج شیرابه از محل برش پیوند می شود. با توجه به وجود ماده سمی در این شیرابه در صورتی که از محل پیوند خارج نشود باعث پوسیدگی محل پیوند و در نهایت از دست رفتن پیوند شما خواهد بود.

آماده سازی پیوندک گردو

برای هر پیوند درخت گردو باید پیوند را از قبل آماده کرد. با توجه به این که پیوندک درخت گردو قیمت بالایی دارد پس نکات مهم نگهداری از پیوندک گردو را باید رعایت کنیم.

آماده سازی پیوندک گردو در پیوند خواب

در این نوع پیوند باغدار باید پیوندک ها را در فصل خواب درخت و در زمانی که هنوز درخت بیدار نشده است از درخت جدا کرده و در محلی با رطوبت 90 درصد و دمای 1 تا 2 درجه سانتی گراد نگهداری کند.

آماده سازی پیوندک گردو در پیوند های جوانه

دراین نوع پیوند ها باید پیوندک را از روی درخت جدا کرده و سریعا نسبت به جدا کردن برگ های شاخه اقدام کنید. جهت جلوگیری از هدر رفت رطوبت شاخه. و پس از آن با پوشاندن شاخه های سبز در میان یم پارچه سفید رنگ مرطوب و خنک پیوندک ها را به محل پیوند انتقال دهید. توجه کنید که پیوندک های سبز گردو در مقابل آفتاب شدید قرار نگیرند.
مطالعه بیشتر: آموزش برداشت و نگهداری از پیوندک گردو

برای خرید پیوندک از اینجا سفارش ثبت کن

انواع پیوند درخت گردو از نظر زمان

برای موفقیت بیشتر در پیوند گردو انواع مختلفی از پیوند وجود دارد که هر کدام را می توان در زمان های مختلفی از سال انجام داد.

شامل

پیوند های بهار: از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت

پیوند خرداد: نام دیگر این پیوند جودرو است و از اواسط خرداد تا اواسط تیر انجام می شود

پیوند خواب: از اواخر مرداد تا اواسط شهریور

پیوند های بهار:

از نظر زمانی این نوع پیوند ها را می توان پیش از بازشدن جوانه درخت تا اواخر اردیبهشت انجام داد. انواع پیوند به ترتیب زمان انجام در این موقع از سال را می توان به پیوند اسکنه، پیوند نیمانیم، پیوند وصله ای، پیوند چیپ و انواع پیوند های سرشاخه کاری اشاره کرد. در این نوع پیوند ها به جز پیوند اسکنه گردو بقیه باید پایه در زمان بیداری و پیوندک در خواب باشد.

پیوند های خرداد:

در پیوند های جودرو گردو ازز پایه و پیوندک سال جاری استفاده می کنیم و و زمانی که پیوندک های منطقه شروع به خشبی شدن کردند می توان کار را شروع کرد. در این زمان پیوند های تی، پیوند وصله ای، پیوند اسکنه سبز، لوله ای قابل اجرا است. برای گیرایی بهتر باید پایه را هرس کرده و جوانه انتهایی آن را نیز قطع کنید و تنها یک برگ را بر روی پایه بالای محل پیوند نگهدارید تا آبکشی صورت بگیرد.

پیوند های خواب

برای انجام این پیوند ها دقیقا باید به روش پیوند خرداد عمل شود با یک تفاوت و آن هم سربرداری نکردن پایه بعد از پیوند است. در پیوند های خواب بعد از زدن پیوند بر روی پایه پیوندک به خواب می رود و در بهار سال بعد با شروع رشد درخت جوانه پیوندی شروع به رشد می کند.

در ایران این پیوند در فضای باز قابل اجرا نیست به دلیل این که پیوند خواب گردو شدیدا به دما های کمتر از منفی 5 درجه حساس است و پیوندک در زمان های سرد سال از بین می رود.

انواع پیوند درخت گردو از نظر نوع پیوند

توضیحات مختصری در خصوص هر پیوند در این قسمت ارایه داده خواهد شد. اگر علاقه مند به هر بخشی هستید میتوانید در مقاله جدا که برای هر روش پیوند نوشته شده است استفاده کنید.

پیوند نیمانیم زبانه ای:

این پیوند در زمانی که پایه در حال بیدار شدن است انجام می شود. و باید برای این پیوند از پیوندک و پایه هم قطر استفاده کنید. البته می توان در مواردی پیوندک های کم قطر را بر روی پایه های بزرگتر انجام داد اما پیوندک بزرگ روی پایه کوچک قابل اجرا نیست.

پیوند گردو نیمانیم

پیوند جانبی گردو:

این نوع پیوند اصولا برای درختان گردو و سرشاخه کاری گردو انجام می شود. زمان اجرای این پیوند اوایل بهار است و نوع خاص آن در ایران استفاده می شود که توسط دکتر رضا رضایی تدوین شده است.

پیوند گردو جانبی

برای مطالعه بیشتر به مقاله: آموزش پیوند سرشاخه کاری گردو بروید.

پیوند وصله ای گردو:

در پیوند وصله ای گردو استفاده از پیوندک سال جاری نیاز است و از همه پیوندک های شاخه نیز نمی توان استفاده کرد. جوانه های وسط شاخه مطلوب ترین پیوندک ها برای این نوع پیوند هستند.

پیوند گردو وصله ای

فیلم آموزش پیوند وصله ای گردو

[aparat id=’Pi3ca’]

پیوند تی گردو:

پیوند تی در گردو شرایطی شبیه به پیوند وصله ای دارد و طریقه اجرای آن متفاوت است.

پیوند گردو تی

پیوند لوله ای ناقص گردو:

این نوع پیوند بیشتر در نهالستان ها و در فضای گلخانه انجام می شود و برای فضای باز در ایران توصیه نمی شود.

پیوند گردو لوله ای

فیلم آموزش پیوند لوله ای
[aparat id=’Quok9′]

پیوند چیپ گردو:

از سری پیوند های جوانه است که در زمان خواب پیوندک و مرز بیداری درخت صورت می گیرد. این پیوند نیز در شرایط گلخانه بهترین نتیجه را دارد و در فضای باز به سختی رشد می کند.

پیوند گردو چیپ

پیوند اسکنه و اسکنه سبز گردو:

پیوند اسکنه گردو در زمان خواب کامل پایه و پیوندک انجام می شود. اما پیوندک اسکنه سبز در زمان جودرو صورت می گیرد.

پیوند گردو اسکنه سبز

اسکنه سبز (عکس از جواد حاجی زاده)

در نظر داشته باشید که برای بهترین نتیجه پیوند  گردو مراقبت های پیش از پیوند و پس از پیوند را اصولی انجام دهید تا پیوند شما موفق و مثمر ثمر باشد.

مطالعه بیشتر:
آموزش پیوند گردو در تابستان
آموزش کامل کوددهی و تغذیه درخت گردو

 

آدرس کوتاه شده این مقاله: https://yun.ir/j4nom6

فهرست مطالب

یک پاسخ به “انواع پیوند گردو + توضیحات کامل”

  1. سلمان کریمی گفت:

    بسیار عالی، ممنون از مجموعه نهالستان فردوس بابت مقاله آموزش پیوند گردو و انواع پیوند گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *