آموزش برداشت و نگهداری پیوندک گردو

نگهداری از پیوندک گردو

نگهداری پیوندک گردو

رعایت نکات فنی نگهداری پیوندک گردو در عملیات پیوند این درخت بسیار مهم است. می توان گفت به منظور انجام هر چه بهتر و مطلوب تر عملیات پیوند درختان گردو، تا 50 درصد انجام پیوندی موفق، نیازمند نگهداری پیوندک گردو هرچه مطلوب تر، تا رسیدن به زمان مناسب پیوند است.

برای نگهداری پیوندک گردو، ابتدا آن را به دو دسته ی کلی تقسیم می کنیم:

1. پیوندک خواب گردو

2. پیوندک سبز گردو

نگهداری پیوندک خواب گردو

زمان برداشت پیوندک گردو در مناطق مختلف کشور متفاوت است. در برخی از مناطق گرم کشور با ارتفاع از سطح دریا 1200 تا 1600 متر جمع آوری پیوندک اوایل اسفند ماه صورت می گیرد. زیرا در این مناطق باز شدن جوانه های گردو زودتر از مناطق مرتفع و سردسیر اتفاق می افتد.

در مناطق مرتفع و بالای 1600 متر تا اواخر اسفند ماه نیز میتوان پیوندک ها را جمع آوری و نگهداری کرد.

در جمع آوری پیوندک ها باید به چند نکته دقت داشت. اولین نکته شناخت جوانه های گردو و جوانه های مناسب جهت انجام عملیات پیوند است. در پیوند گردو از جوانه های ماده استفاده می شود، با توجه به شکل جوانه مناسب پیوند در عکس زیر، این جوانه ها ظاهری گرد دارند.

در صورت استفاده از جوانه های نر و نامرغوب در عملیات پیوند، نتیجه ی مناسب و قابل قبولی حاصل نخواهد شد و این پیوند ناکارآمد است.

عکس جوانه ماده درخت گردو

جوانه ماده پیوندک گردوجوانه نر گردو پیوندی

 

دومین نکته ی قابل توجه و مهم هنگام جمع آوری پیوندک، استفاده از شاخه های رشد سال جاری به منظور داشتن جوانه هایی مرغوب و سالم تر است. شاخه های دو ساله یا مسن تر، جوانه سالم و مناسب کمتری داشته و از کیفیت مطلوب جهت انجام پیوند مناسب گردو برخوردار نیستند. شاخه ها باید صاف، کاملا چوبی شده، دارچینی رنگ، عاری از مشکلات ظاهری بیماری یا خوردگی توسط جانوران، بدون آفتاب سوختگی، دارای رطوبت مناسب، بشاش و حداقل 30 سانتی متر طول و 1 سانتی متر قطر داشته باشند. البته پیوندک مطلوب گردو دارای قطری 10 – 16 میلی متر و طولی بیش از 0.6 تا 1.6 متر است.

نکته مهم دیگر در انتخاب پیوندک که باید توجه کرد، شناخت و عدم استفاده از جوانه های گردن دار است. این جوانه ها بارده نبوده و در آینده  پس از رشد پیوند به راحتی از محل پیوند شکسته می شوند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که در برخی ارقام فرانسوی مانند گردو فرنور، جوانه ها به طور طبیعی دارای یک گردن چند میلی متری بوده و در این ارقام مشکلی در عملیات پیوند بوجود نخواهد آمد(انتخاب جوانه های سالم نیاز به تجربه کافی و شناخت ارقام مختلف دارد).  جوانه ی گردن دار، در ارقام امریکایی جوانه ای است با طول 5 میلی متر و بلندتر که سری تیز و پیکانی شکل داشته و مناسب انجام عمل پیوند نیست.

نگهداری پیوندک گردو

پس از مشاهده و انتخاب بهترین شاخه برای استفاده به عنوان پیوندک، از ابزار استریل و تیز برای جداسازی از درخت استفاده کنید. پس از برداشت شاخه احتمالا از محل زخم درخت شیرابه ای خارج می شود که جای نگرانی نبوده و نیازی به بستن این محل نیست.

پس از برداشت شاخه ها آن ها را  با استفاده از نخ و سیم محکم ببندید و با برچسب کاغذی آن ها را علامت گذاری کنید. در علامت گذاری علاوه بر نام رقمی که برداشت کرده اید، تاریخ برداشت و نام باغی که از آن پیوندک برداشت شده را  نیز می توانید یادداشت کنید.

در صورتی قصد تهیه پیوندک از باغ و درختان مسن دارید، باید در سال قبل درختان مورد نظر را هرس شدید کرده تا جوانسازی و تکثیر شاخه های مناسب جهت برداشت پیوندک در آن ها صورت گیرد. در انتخاب پیوندک باید به این نکته نیز دقت کرد که مغز شاخه ها حداقل پوکی و حالت اسفنجی را داشته باشد.

پس از جمع آوری و دسته بندی مناسب پیوندک ها، باید سریعا آن ها را به محلی دور از نور مستقیم آفتاب انتقال دهید.

ضد عفونی و گند زدایی پیوندک ها:

ابزار برداشت پیوندک گردو

 

با توجه به احتمال وجود آلودگی های مختلف بر روی سطح پیوندک های جمع آوری شده، باید با استفاده از مواد مجاز و مناسب آن ها را ضد عفونی کرد.

بدین منظور می توان محلول وایتکس 10 درصد خانگی، با ترکیب 200 سی سی در 10 لیتر آب و یا محلول بردوفیکس با ترکیب 200 سی سی بردوفیکس در 20 لیتر آب تهیه و پیوندک ها را با قرار دادن در این محلول ها ضد عفونی کرد. دقت کنید که یکی از این محلول ها کافی است و عمل ضد عفونی را به خوبی انجام میدهد.

پس از آغشته کردن پیوندک ها با مواد ضدعفونی، آن ها را خارج کرده و اجازه دهید تا کمی خشک شوند.

حفظ رطوبت پیوندک گردو:

برچسب گذاری پیوندک گردو بسته بندی پیوندک گردو

 

به منظور نگهداری پیوندک گردو تا زمان پیوند، باید رطوبت آن ها را حفظ کرد. اگر پیوندک ها با رطوبت مناسب نگهداری شوند خسارت کمتری در عمل پیوند اتفاق افتاده و عمل گیرایی پیوند بشتر می شود. پس از ضد عفونی پیوندک ها، با استفاده از برگه های روزنامه یا گونی نخی مرطوب و قرار دادن پیوندک ها در آن و بسته بندی مناسب، می توان رطوبت پیوندک ها را حفظ کرد. برای این کار باید روزنامه یا گونی را با آب کاملا خیس کرده، به دور پیوندک ها پیچیده و در یک نایلون پلاستیکی نگهداری کنیم.

شرایط دمایی مناسب برای نگهداری پیوندک گردو:

نگهداری پیوندک گردو در یخچال

 

شرایط دمایی پیوندک گردو برای نگهداری آن تا زمان پیوند از اهمیت بالایی برخوردار است. دمای مطلوب نگهداری پیوندک ها 1 تا 2 درجه سانتی گراد است و بهترین نتیجه را دارد. دمای زیر 1 درجه باعث یخ زدگی پیوندک و دمای بالای 2 درجه باعث بیدار شدن جوانه ها قبل از عمل پیوند می شود.

حجم کم پیوندک را می توان در یک یخچال خانگی در محفظه مخصوص میوه و یا سرخانه های مناسب نگهداری کرد. دقت کنید که پیوندک ها را در فریز قرار ندهید.

استفاده از پیوندک در روز عملیات پیوند:

پس از نگهداری پیوندک گردو در یخچال یا سردخانه، در زمان انجام عملیات پیوند به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از هدر رفت پیوندک ها، بهتر است تعداد مورد نیاز جهت انجام پیوند از سردخانه خارج و مابقی را دوباره در سردخانه قرار دهید.

مطالعه بیشتر: آموزش پیوند گردو

نگهداری پیوندک گردو (پیوندک سبز)

پیوندک سبز گردو

 

برای پیوندک سبز و یا پیوند های بهاره در گردو نیاز به پیوندک مناسب داریم. ابتدا مسایل کلی که در قسمت انتخاب پیوندک خواب گفته شد را در نظر بگیرید. از قبیل گردن دار نبودن جوانه ها، انتخاب جوانه ماده، عدم انتخاب جوانه نر و دیگر شرایط عمومی انتخاب پیوندک.

برای انتخاب پیوندک سبز گردو نکات خاصی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اولین نکته چوبی شدن مغز شاخه پیوندک است. باید توجه کنید شاخه ای که از آن پیوندک تهیه می کنید کاملا آماده و رسیده باشد.

دومین نکته، انتخاب پیوندک از میانه ی شاخه است. به این صورت که جوانه های یک سوم پایین شاخه به علت خواب بودن بیش از حد و جوانه های یک سوم بالای شاخه به علت نارس بودن قابل استفاده نیستند. جوانه های میانی شاخه بهترین کیفیت جهت استفاده را دارند.

در زمان جمع آوری پیوندک سبز، شاخه ها را با ابزار تیز و استریل شده برداشت کنید و سریعا به یک سایه انتقال داده دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. برای حفظ رطوبت پیوندک باید برگ های شاخه را از 2 سانتی متری دمبرگ حذف کنید.

ضد عفونی و گند زدایی پیوندک ها:

بر خلاف ضدعفونی در پیوندک خواب، پیوندک سبز گردو نیازی به گندزدایی خاصی ندارد. اما اگر مایل به ضد عفونی بودید می توانید محلول وایتکس 10 درصد را در اسپری ریخته و روی شاخه ها بپاشید.

حفظ رطوبت پیوندک گردو:

حفظ رطوبت پیوندک مهمترین کار در نگهداری پیوندک گردو است. پس از برداشت پیوندک ها باید برگ شاخه را هرس کرده و پیوندک ها را در میان یک پارچه تمیز و مرطوب نگهدارید. در زمان انجام عملیات پیوند نیز شاخه ها را در سایه و مکان خنک نگهداری کنید.

شرایط دمایی مناسب برای نگهداری پیوندک سبز گردو:

پیوندک سبز گردو، پس از برداشت از روی درخت مادری و با بهترین شرایط مطلوب 4 الی 5 روز قابل استفاده بوده و هرچه سریعتر باید عملیات پیوند را شروع کرد.

برای این کار می توان از یخچال های فیبری استفاده کرد. دقت کنید برخورد یخ یا شاخه باعث از بین رفتن بافت پیوندک می شود. در شرایطی که میزان زیادی پیوندک از باغ مادری به محل پیوند انتقال داده شود، از ماشین های یخچال دار با دمای 4 درجه بالای صفر استفاده می کنند.

 

امیدواریم در این مقاله، آموزش های کافی در مورد جمع آوری و نگهداری پیوندک گردو را آموخته باشید. اگر سوال یا ابهامی در این مقاله دارید، در قسمت نظرات از ما بپرسید.

برای خرید پیوندک اینجا کلیک کنید: خرید پیوندک گردو

برای مطالعه بیشتر:
ارقام گردو موجود در کشور

اصول خرید نهال درخت میوه 

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/peyandak

فهرست مطالب

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش برداشت و نگهداری پیوندک گردو»

  1. بسیار عالی ممنون از اطلاعات جامع و کامل شما
    یک سوال شکل جوانه ماده گرد ولی نر به چه شکلی است

    1. آواتار حسین ناصری
      حسین ناصری

      سلام عکس جوانه گردو رو در مقاله برداشت پیوندک میتونید ببینید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *