آموزش پیوند سرشاخه کاری گردو

پیوند گردو سرشاخه کاری

سرشاخه کاری گردو

یکی از اصلی ترین نیازهای گردوکاری در کشور اصلاح باغ گردو به وسیله سرشاخه کاری آن است. در سال های گذشته تکنیک پیوندزدن درخت گردو در کشور بومی سازه نشده بود. به همین خاطر اکثر باغ های کشور با روش تکثیر بذری احداث می شدند. یکی از مهمترین مشکلات این روش احداث باغ گردو، عدم یکنواختی میوه بود. کشور ایران سومین تولید ککنده گردو در چهان است. متاسفانه از بازار صادرات این خشکبار مهم سهمی ندارد. به عقیده کارشناسان بازار، مهمترین ایراد یکدست نبودن میوه گردو برداشت شده در کشور است. 

آموزش کامل سرشاخه کاری گردو

[aparat id=’ayvLr’]

یکی دیگر از مشکلات اساسی باغداری گردو در کشور، گلدهی زود درختان و سرمازدگی زیاد باغ های گردو در کشور است. در بعضی از سال ها برخی از مناطق گردو خیز کشور تا 90 درصد میوه را سرما می زند. یکی از راههایی که می توان جلوی سرمازدگی باغات کشور را گرفت، استفاده از سرشاخه کاری گردو و اصلاح ارقام زودگل با رقم های دیر گل است.

سرشاخه کاری گردو

مشکل دیگر باغ های گردو در کشور، کمبود عملکرد جوزستان ها است. در کشور های مدرن مثل آمریکا و استرالیا متوسط عملکرد یک هکتار باغ گردو تا 5 تن می رسد. در حالی است که در کشور ایران متوسط عملکرد باغ گردو طبق آمار وزارت کشاورزی 1.5 تن در هکتار است. اصلاح درختان کم بار و درختان با باردهی بی کیفیت (گردو سوزنی، مغز سیاه) با روش سرشاخه کاری گردو باعث افزایش درامد باغداران و کمک به اقتصاد جامعه باغداری کشور است.

افزایش 7 برابری عملکرد باغ گردو

[aparat id=’opd8a’]

سرشاخه کاری گردو چیست؟

پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می شود که با پیوند نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش داد.

در این کار پس از پیوند درخت به هر روشی باید تا یک سال از درخت مراقبت کرد. انواع مختلفی از پیوند را می شود در سارشاخه کاری گردو استفاده کرد.

 

سرشاخه کاری گردو

  انواع پیوند های مناسب برای سرشاخه کاری گردو

به طور کلی هر نوع پیوندی که اجرا کنیم و نتیجه آن تغییر تاج درخت گردو باشد، آن پیوند پیوند خوبی است. اما در نظر داشته باشید که پیوند سرشاخه کاری گردو در ایران همچان با سختی هایی روبه رو است.

سرشاخه کاری اصولا در 3 موقع از سال انجام می گیرد.

  1. پیوندهای بهار با پیوندک خواب
  2. پیوندهای تابستان 
  3. پیوند آخر تابستان یا پیوند جوانه خواب

غالبا از روش اول برای سرشاخه کاری گردو در کشور استفاده می شود. به این دلیل که طول فصل رشد بیشتری از دو روش دیگر پیوند داشته و در زمستان بیشترین میزان زنده ماندن را دارند.

آموزش پیوند گردو به صورت کامل در مقاله زیر توضیح داده شده است

برو به مقاله: انواع پیوند گردو

پیوند سرشاخه کاری گردو

مراقبت های پس از پیوند سرشاخه کاری

فیلم زیر آموزش مراقبت های پس از پیوند سرشاخه کاری گردو

[aparat id=’75s8l’]

شرایط انجام سرشاخه کاری گردو توسط نهالستان فردوس:


✔️ تماس با کارشناس نهالستان و مشاوره پیش از انجام(رایگان❗️)

✔️ برآورد هزینه انجام سرشاخه کاری و اعلام به شما و سفارش گیری پیوند و نوع رقم(رایگان❗️)

✔️ عقد قرار داد سرشاخه کاری و پرداخت درصدی از مبلغ به حساب نهالستان

✔️ برداشت و نگهداری از پیوندک گردو توسط نهالستان فردوس و ذخیره سازی در سردخانه مخصوص

✔️ برش اولیه در فروردین ماه سال آینده جهت خروج شیرابه درخت 

✔️ چند روز پس از برش، انجام سرشاخه کاری گردو

✔️ در آخر نهایتا تا یک ماه بعد از پیوند باز شدن جوانه ها و مراقبت های پس از پیوند

سرشاخه کاری گردو پیوند

پس از پیوند سرساخه کاری گردو به مدت یک فصل زراعی کامل با شما در ارتباط خواهیم بود تا بهترین نتیجه از عمل پیوند درخت گردو برای باغ شما اتفاق بیافتد. در حالت کلی پیوند زدن درخت گردو 10 درصد از اصلاخ باغ است و 90 درصد کار برعهده باغدار می باشد. باید با استفاده از راهنمایی های نهالستان گردو فردوس مخصوصا در سال اول بهترین مراقبت ها را از درختان گردو انجام بگیرد.

درصورتی که در مورد سرشاخه کاری گردو سوالی دارید در قسمت نظرات آن را بپرسید.

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/SARSHAKHE

فهرست مطالب

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش پیوند سرشاخه کاری گردو»

  1. آواتار cüzdan adresi
    cüzdan adresi

    I will point out that it helps a person make critical articles for sure. It looks like you’re doing a unique trick. Also, the contents are masterpieces. you did a great job on this! I wish you more articles

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *