اصول احداث باغ گردو | از کاشت تا برداشت

اصول احداث باغ گردو

احداث باغ گردو یکی از انواع باغ های پر سود و کم دردسر کشور است. با توجه با قیمت بدون نوسان میوه گردو در بازار و میزان نیاز بالای مصرف داخلی گردو در کنار کم آفت بودن درخت گردو و همچنین نگهداری راحت میوه خشک گردو در انبار یکی از گزینه های مطلوب برای باغداری در کشور، احداث باغ گردو است.

با احداث باغ گردو در اقلیم مناسب و استفاده از رقم مناسب در سال ششم بعد از کاشت ارقام پیوندی به یک تن گردو خشک و در سال دهم بعد از کاشت به 7 تن و حتا بیشتر در هکتار می رسیم. البته آمار جهانی تولید گردو در کشور های پیشرفته تا 9 تن به راحتی میوه خشک برداشت می کنند.

پیشنهاد نهالستان فردوس برای باغداران علاقه مند به گردو استفاده از یک مشاور با تجربه و مسلط به علم روز دنیا جهت مشاوره باغداری در طول سال می باشد. استفاده از مشاور در همه امور در سطح جهان یک امر عادی و مرسوم است. حتا با پرداخت هزینه بالا استفاده از مشاور می تواند جلوی ضرر های آتی را بگیرد.

احداث-باغ-هر-زمان-فردوس

آب مورد نیاز جهت احداث باغ گردو

مهمترین فاکتور برای احداث باغ گردو تامین آب برای باغ است. ابتدا از وجود آب کافی برای باغ گردو اطمینان حاصل کرده و سپس در این زمینه اقدام به سرمایه گذاری کنید. میزان نیاز آبی باغ گردو در سال در هکتار به روش قطره ای چیزی حدود 6000 مترمکعب در سال و به روش سنتی 10000 مترمکعب خواهد بود.

به صور متوسط برای هر هکتار باغ گردو چیزی در حدود 0.6 لیتر آب بر ثانیه به طور دایم با روش آبیاری قطره ای کافی است.

نیاز آبی باغ گردو در سال اول تا دهم به روش آبیاری سنتی و قطره ای (متر مکعب در سال در هکتار)

سن درختروش سنتیروش قطره ای
سال اول25001250
سال دوم30001500
سال سوم35001750
سال چهارم40002000
سال پنجم50002500
سال ششم60003000
سال هفتم70003500
سال هشتم80004000
سال نهم90004500
سال دهم به بعد100005000

برای مطالعه بیشتر: آبیاری درخت گردو

اقلیم مناسب برای احداث باغ گردو

درخت گردو در مناطق مختلف کشور مخصوصا کوهپایه های البرز و زاگرس به خوبی قابل کشت است. اما اگر قصد احداث باغ در منطقه ای برای اولین بار را دارید باید به موارد دقت کنید. درخت گردو در دماهای بالای 38 درجه سانتی گراد میوه مطلوبی نخواهد داشت و رنگ مغز سیاه خواهد شد. در مناطق دشت از کاشت درخت گردو خودداری کنید مخصوصا اگر ارتفاع دشت از 1800 متر از سطح دریا بیشتر باشد. بهترین شرایط عمومی برای احداث باغ گردو کوهپایه ها با شیب ملایم و خاک با عمق حداقل 2 متر و بافت سبک تا لومی می باشد.

شناخت خاک و انجام آزمایش میتواند در برنامه ریزی کوددهی و آبیاری کم زیادی انجام دهد. بهتر است در حین احداث باغ چند بار آزمون خاک صورت بگیرد. در انجام آزمون خاک از عمق های متفاوت نمونه برداری شود.
البته باغهایی در کشور وجود دارد که عمق خاک به یک متر هم نمی رسد و یا بافت خاک کاملا شنی است. این موارد برای احداث باغ مشکلی ندارد و شرایط توضیح داده شده در بالا برای بدست آمدن بهترین نتیجه است.

انتخاب نهال مناسب برای کاشت

قدم دوم و مهمترین کار در احداث باغ گردو انتخاب رقم مناسب است. انتخاب رقم اشتباه تمام هزینه های گزاف احداث باغ را به هدر می دهد. شاید بتوان گفت 80 درصد احداث باغ گردو انتخاب رقم و نهال مناسب برای کاشت است.

توصیه نهالستان فردوس به باغدارانی که با آخرین یافته های علم روز دنیا آشنایی ندارند. استفاده از یک مشاور خبربه است.

با توجه به شرایط اقلیمی ، انتخاب رقم گردویی که قصد کاشت آن را  داریم باید بسیار با دقت صورت بگیرد. انتخاب رقم در تهیه نقشه باغ بسیار تاثیر گذار است. برای مثال کاشت رقم گردو چندلر با فاصله 7*5 و کاشت رقم لارا 7*7 صورت می گیرد. پس از انتخاب رقم نوبت به انتخاب گرده افشان مناسب آن رقم است.

عدم استفاده از گرده افشان می تواند تا 80 درصدباعث ریزش گل های ماده در باغ شود.

توصیه ما برای کاشت نهال در باغ های بالای 2 هکتار استفاده از دست کم 2 نوع رقم اصلی و 2 نمونه گرده افشان است.

نهال را باید از مراکز معتبر دارای مجوز رسمی تولید از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور تهیه کنید.

برای تهیه نهالبه این صفحه بروید: خرید نهال گردو پیوندی

کارهایی که باید  قبل از احداث باغ گردو انجام دهید

پس از آن که از شرایط عمومی اقلیم خود مطمعن شدید و برای احداث باغ دست به کار می شوید باید به نکات زیر توجه کنید و پیش از احداث باغ گردو موارد زیر را انجام دهید.

تهیه نقشه باغ:

با توجه به رقم انتخاب شده و ابعاد زمین باید نقشه کلی احداث باغ را تهیه کنیم. و پس از آن محل قرار گیری گرده افشان ها را با توجه به وزش باد غالب در منطقه در فصل گرده افشانی مشخص می کنیم.

تعیین جهت احداث باغ در تهیه نقشه بسیار مهم است. در ایران برای نور گیری کافی درختان بهترین روش طراحی ردیف های شمالی جنوبی است.

نقشه باغ گردو احداث

آماده سازی زمین و ایجاد زیر ساخت ها:

برای احداث باغ و شروع کار در زمین ابتدا باید زیر ساخت ها را اجرا کنیم. برای مثال اگر آبیاری به صورت قطره ای خواهد بود همراه با پمپ برقی، نسبت به حفر و احداث استخر و نصب انشعاب برق باید اقدام کنیم.

خطوط انتقال لوله آب اصلی را در زمین مشخص کنیم و لوله های اصلی را جایگذاری کنیم.

حفر چاله:

پیش از حفر چاله ها بهتر است یک بار زمین را در دو جهت مختلف شخم عمیق بزنیم. اگر امکان استفاده از زیر شکن وجود دارد میتوانید یک شخم عمیق و یک زیر شکن با عمق 60 سانت و حتا بیشتر در جهت عمود شخم، استفاده کنید. در صورتی که زمین باغ سنگلاخی باشد از دستگاه های سنگ جمع کن نیز می توانید استفاده کنید.

پس از آن که محل حفر چاله ها را علامت گذاری می کنیم. بهترین روش برای علامت گذاری محل چاله ها استفاده از دوربین نقشه برداری است. اما اگر دسترسی به دوربین وجود ندارد از متر هم می توان استفاده کرد. محل حفر چاله را با کچ می توانید علامت بگذارید.

مشخصات گود هم بهتر است از 1 متر در 1 متر و عمق یک متر باشد. بهترین زمان برای گود برداری درخت مرداد و شهریور هر سال است. زیرا خاک خشک توسط بیل مکانیکی بهتر شکسته می شود و راه نفوذ برای آب و هوا جهت دسترسی به ریشه را بیشتر می کند.

بهتر است برای استفاده کارا تر از آب درخت ها بر روی بستر کاشته شوند تا سیستم آبیاری نیز راحتتر اجرا شود.

در اجرای بستر در باغ از عکس زیر میتوانید کمک بگیرید.

بستر باغ گردو

اصلاح خاک چاله و کودهای پیش از کاشت:

پس از حفر گود اولین کار نیاز به یک آزمایش خاک است. از کف چند گود به صورت تصادفی نمونه خاک برداشت کرده و به آرزمایشگاه ببرید. پس از مشخص شدن نتایج آزمون خاک کودهای مورد نیاز زا تهیه کرده و همراه با حداقل یک فرغون کود گاوی پوسیده کف گود می ریزیم.

توصیه عمومی برای بیشتر خاک های ایران استفاده از یک فرغون کود حیوانی، 1 کیلو گرم سوپر فسفات تریپل، 1 کیلو گرم گوگرد، نیم کیلو گرم سولفات آهن می باشد.

میزان کود دامی پوسیده برای یک هکتار باغ گردو تقریبا 40 تا 60 تن می باشد.

بهترین زمان برای احداث باغ گردو

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو و حتا بقیه درختان میوه در ابتدای پاییز یا اواخر زمستان تا اوایل بهار است. البته برای احداث باغ از نهال کیسه ای میتوان در طول کل سال استفاده کرد. توصیه نهالستان فردوس کاشت نهال در ابتدای پاییز جهت استقرار ریشه تا بهار سال بعد و همینطور احتمال کمتر تلفات است.

البته بهتر است احداث باغ گردو در تیر و مرداد به دلیل گرمای شدید و آذر و دی ماه به علت سرمای زیاد خودداری کنید.

زمان مناسب کاشت نهال گردو

در سال اول پس از کاشت نهال ها به این نکات توجه داشته باشید. در سال اول فقط مجاز به استفاده از کودهای آمینو اسید هستید. و از کودهای ازته به هیچ وجه استفاده نکنید. دومین نکته قطع آبیاری نهال های کاشته شده در پایان تابستان است. دقت کنید که آبیاری زیاد باعث رقیق شدن شیره گیاه و خشک شدن نهال در سال اول می شود.

مطالعه بیشتر: اصول انتخاب نهال درخت گردو و نکاتی که باید رعایت کنید

زمانبندی احداث باغ گردو

زمانبندی احداث باغ گردو

اقدامات پس از کاشت نهال گردو

قیم گذاری

پس از کاشت نهال ها باید قیم گذاری صورت بگیرد تا حساس ترین زمان تربیت درخت از دست نرود.

عکس کارتن پلاست

قیم نهال گردو پیوندی کارتن پلاست

واکاری

پس از احداث باغ گردو احتمال از بین رفتن تعدادی نهال گردو وجود دارد. در سال اول پس از احداث نسبت به نقشه باغ نهال جدید تهیه و کاشته می شود.

تربیت صحیح

مهمترین سال برای تربیت نهال سال های اول تا سوم است و نباید این سال ها را با قصور طی کرد زیرا اشتباهات در تربیت درخت در سال های اول گاهی هیچ وقت قابل اصلاح نخواهد بود.

رنگ کردن تنه نهال

تنه نهال گردو پس از کاشت تا 4 سال امکان  سوختن در آفتاب پاییز را دارد. برای جلوگیری از این کار بهتر است در ابتدای پاییز و با ریختن برگ درختان تنه نهال را در سمت جنوب با رنگ سفید پلاستیک از آفتاب سوختگی محافظت کنید.

نهالستان فردوس برای راهنمایی بیشتر و بهتر، طرح توجیهی احداث باغ گردو را عرضه کرده است.

مطالعه بیشتر:

آموزش پیوند سرشاخه کاری درخت گردو

طرز کاشت بذر گردو

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/baghgerdoo

فهرست مطالب

2 پاسخ به “اصول احداث باغ گردو | از کاشت تا برداشت”

  1. محسن دلداری گفت:

    با سلام و وقت بخیر خدمت عوامل نهالستان فردوس
    میخواستم بپرسم برای مشاوره احداث باغ گردو چه کاری باید انجام داد؟ آیا از طریق واتساپ میتونید راهنمایی کنید؟

    • حسین ناصری گفت:

      سلام از طریق شماره تماس وبسایت در واتساپ پیغام بدید راهنماییتون میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *