مهمترین اصول خرید نهال درختان میوه 1403

اصول-خرید-نهال-گردو

10 نکته که باید پیش از خرید نهال بدانید

همه ساله عده ای از مردم اقدام به خرید نهال های مختلف می کنند تا از این راه به اهداف فرهنگی اقتصادی خود برسند. به دلیل اهمیت بالای نهال سالم و با اصالت و ضرر جبران ناپذیر خرید نهال ناسالم، آن هم در شرایطی که کاشت نهال یک سرمایه گذاری بلند مدت است. باید پیش از خرید نهال به نکاتی مهمی توجه کنید. مهمترین بخش در خرید نهال اصالت رقم و سلامت نهال است.

چرا خرید نهال از مراکز معتبر اهمیت بالایی دارد؟

در احداث باغ این اصطلاح وجود دارد که اولین اشتباه آخرین اشتباه است. برای جلوگیری از ضرر هایی که در سال های بعد متوجه باغداران می شود، باید از مراکز معتبر نهال را تهیه کنید. حال این سوال پیش می آید که مراکز معتبر فروش نهال را چطور پیدا کنیم؟ در کشور ما به روش های مختلفی نهال به دست مردم می رسد.

  1. فروش مستقیم نهالستان های مجوز دار در مراکز تولیدی
  2. مراکز توزیع نهال زیر نظر جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  3. مراکز فروش نهال در شهر ها زیر نظر شهرداری ها (عموما نهال های غیر مثمر و زینتی در این مراکز توزیع میشود.)
  4. فروش نهال به صورت آنلاین و از طریق وبسایت های معتبر

نهال-گردو-چندلر-2-دو-ساله

فروش مستقیم نهالستان های مجوز دار در مراکز تولیدی

این مراکز با مجوز های رسمی از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور و تحت نظارت سازمان حفظ نباتات، در کل کشور همه ساله نهال های انواع درختان را تولید می کنند. در طول فرایند تولید نهال موسسه تحقیقات و سازمان حفظ نباتات نظارت های مستمری بر فعالیت ها و سلامت نهال و همچنین اصالت رقم های تولید شده دارند و این مراکز که نهال های خود را با لبل مشخصی به فروش می رسانند، مهمترین چرخه تولید نهال در کشور می باشند.

لیست نهالستان های مجوز دار را می توانید از سایت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور دریافت کنید و از طریق شماره تلفن از این مراکز نهال خود را تهیه بفرمایید.

مراکز توزیع نهال زیر نظر جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

هر ساله با شروع فصل بهار تعدادی از افراد از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مجوز هایی برای توزیع نهال در شهر های مختلف دریافت می کنند. این افراد موظف به تهیه نهال از طرف نهالستان های معتبر کشور با مجوز و لبل، و پس از آن با نظارت اداره جهاد کشاورزی هر شهرستان نهال مورد نیاز باغداران را تامین می کنند.

موارد مهم در خرید نهال اصلاح شده

پس از آن که مراکز فروش نهال را پیدا کردید در هنگام خرید نهال باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  • ابتدا مجوز فروشگاه نهال معتبر باشد.
  • پس از آن نهال توزیع شده باید با فاکتور رسمی و لبل موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور باشد.
  • سلامت ظاهری نهال مهم است. ریشه های نهال سالم و بدون آسیب دیدگی باشد. محل پیوند نهال باید کاملا مشخص باشد. در هنگام خرید به محل پیوند دقت کنید، برخی از افراد سودجو اقدام به خط انداختن دور تنه نهال می کنند تا نهال پیوند نشده را به شما به جای نهال پیوندی بفروشند.

خری-نهال-گردو-گلدانی-کیسه-ای

اصول انتخاب نهال

در هنگام خرید و انتخاب نهال دقت کنید که نهال باید از ریشه سالمی برخوردار باشد. ریشه سالم ریشه ای است که آسیب ندیده باشد. اکثر نهالستان های کشور نهال خود را با بیل های مکانیکی خارج می کنند و این احتمال وجود دارد که برخی از نهال ها ریشه های آسیب دیده داشته باشند. اگر آسیب به ریشه جدی باشد احتمال این که نهال شما پس از چند روز کاملا خشک شود بسیار زیاد است.

ریشه ها به هم پیچیدگی نداشته باشند. پیچیدگی ریشه باعث کند رشدی و نهایتا از بین رفتن درخت می شود. در هنگام خرید به ریشه دقت کنید که مثل کلافی سر در گم نباشد. و ریشه های جانبی هر کدام به خوبی فضای دور ریشه را پوشش داده باشند.

سلامت تنه نهال و محل پیوند بسیار مهم است. دقت کنید که نهال شما کاملا پیوند شده باشد. برخی از مواقع نهال هایی که به فروش می رسند پیوند نشده هستند و در این مواقع پس از چند سال باغدار باید نهال ها را دوباره پیوند بزند.

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید سلامت تنه است، تنه نهال رشد کرده سالم و سرحال باشد، نشانه آفتاب سوختگی، سرمازدگی، آفت و بیماری بر روی نهال اگر مشاهده کردید به احتمال زیاد در آینده خسارت زیادی را تحمل خواهید کرد.

قیمت نهال

قیمت نهال در زمان خرید تابعی از شرایط بازار است. برای مثال در زمان خرید نهال گردو اگر نهال خریداری شده بذری باشد، قیمت آن ارزان تر از نهال پیوندی است. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهال سن نهال است. نهال های 1 ساله به مراتب ارزان تر از نهال 3 ساله هستند.

بهترین زمان کاشت نهال چه فصلی از سال است؟

برای کاشت نهال درختان میوه اصولا از دو دسته نهال در کشور استفاده می شود. دسته اول نهال کیسه ای یا گلدانی و دسته دوم نهال ریشه لخت. در موقع احداث باغ گردو به طور کلی بهترین زمان در طول سال، ابتدا کاشت نهال پس از رفع یخزدگی در خاک هر منطقه است. به طور کلی این زمان در حدود اسفند ماه هر سال آغاز می شود و تا پایان فروردین نیز ادامه خواهد داشت. در صورتی که برای کاشت از نهال کیسه ای استفاده می کنید این زمان تا پایان خرداد ماه نیز قابل استفاده خواهد بود.

زمان مناسب کاشت نهال گردو

بیشتر بخوانید: آموزش احداث باغ گردو

زمان دیگر احداث باغ از پایان فصل گرم سال تا پیش از شروع یخبندان است. بیشتر محققین و اندیشمندان علم باغداری معتقد اند، که بهترین زمان کاشت نهال و احداث باغ این زمان است. به طور کلی در کشور ما از پایان مرداد ماه این زمان آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

در این زمان با کاشت نهال و استقرار آن نیاز به آبیاری باید در دستور کار قرار بگیرد. در پاییز و با شروع فصل سرد برگهای نهال خزان کرده ولی ریشه ها به رشد خود ادامه خواهند داد. با شروع فصل بهار در سال بعد نهال شما با استقرار مناسب ریشه، رشدی فوق العاده در پی خواهد داشت و میزان تلفات نهال نیز در این روش بسیار پایین است.

اصول جابه جایی نهال

در زمان خرید نهال و انتقال آن تا محل احداث باغ باید به نکاتی توجه کرد. بسته به نوع نهالی که تهیه می کنید و زمان احداث باغ انتقال نهال متفاوت خواهد بود. برای مثال نهال ریشه لخت در اسفند ماه با یک پوشش معمولی به زمین منتقل می شود. اما همین نهال ریشه لخت در مهر ماه باید با پوششی مناسب تر و رطوبت بیشتری از نهالستان به باغ منتقل شود. برای نهال های کیسه ای این قضیه فرق می کند و به خاطر وجود پوشش و خاک اطراف ریشه انتقال این نهال ها راحت تر و کم دردسر تر از نهال ریشه لخت است.

ارسال-نهال-ریشه-لخت-گردو

خرید نهال به صورت اینترنتی و آنلاین 

با توسعه تکنولوژی و شروع بیماری کرونا بازار فروش اینترنتی در کل جهان از رونق بالاتری برخوردار شد. فروش نهال درخت میوه نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. برخی از نهالستان های مهم کشور در حال حاضر به صورت اینترنتی نیز نهال های خود را به فروش می رسانند. در زمان خرید نهال به صورت آنلاین باید به چند نکته توجه کنید.

ابتدا مجوز رسمی نهالستان که توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور صادر می گردد. به علاوه فروش در فضای وب با مجوز های دیگری نیز همراه خواهد بود. اولین موضوع نماد اعتماد الکترونیک است که فروشگاه های معتبر کشور این نماد را در سایت خود دارند.

در این میان برخی افراد سودجو بدون مجوز و فاکتور رسمی از طریق اینستاگرام و واتساپ نهال خود را به فروش می رسانند. با توجه به نبود پیگیری در شبکه های مجازی بهتر است از طریق وبسایت خرید خود را نهایی کنید تا درصورت بروز هرگونه مشکل از طریق مراجع زیربط بتوانید پیگیری لازم را انجام دهید.

رفتن به فروشگاه:خرید نهال گردو

ارسال نهال چگونه است؟

در زمان خرید آنلاین نهال ارسال بسته به زمان خرید نهال متفاوت خواهد بود. عوامل تعیین کننده در ارسال نهال تعداد و نوع آن است. ارسال نهال های ریشه لخت به دلیل حجم کمتر راحت تر بوده و بیشتر از طریق پایانه های اتوبوس رانی ارسال می شود. ارسال نهال های گلدانی بیشتر با وانت صورت می گیرد. در صورتی که تعداد خرید نهال شما زیاد باشد از طریق باربری نهال ها به کل کشور ارسال خواهد  شد.

ارسال-خرید-نهال-کیسه-ای-گلدانی-گردو

خرید حضوری نهال

در زمان خرید نهال به صورت حضوری باید به محل های فروش مشخص شده توسط نهالستان های معتبر مراجعه کنید. اصولا این محل ها در نزدیکی مراکز تولید نهال می باشند.

آدرس مرکز فروش نهالستان فردوس

خرید نهال از جهاد کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی از طریق معرفی نهالستان های معتبر و مجوز دار به باغداران در تامین نهال مورد نیاز هر منطقه از طریق ادارات خود هر سال اقدام می کند. برای تهیه نهال کافی است به نزدیک ترین اداره جهاد کشاورزی مراجعه کنید و از بخش تولیدات گیاهی و واحد باغبانی از آدرس و محل مراکز فروش نهال هر منطقه با خبر شوید.

مجوز رسمی نهالستان گردو فردوس

مجوز-نهالستان-تولید-فروش-نهال-گردو-فردوس

مطالعه بیشتر:

اهمیت گرده افشانی در گردو 

چه رقم گردویی بکاریم؟

طریقه کاشت بذر گردو

آدرس کوتاه این مقاله: https://yun.ir/nahalgerdoo

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *