گرده افشانی گردو

نقشه باغ گردو احداث گرده افشانی

گرده افشانی گردو

گرده افشانی گردو 100 درصد به وسیله باد انجام میگیرد و در گرده افشانی گردو حشرات و یا انسان دخالت خاصی ندارند. درخت گردو از نظر تولید گل یک درخت تک پایه است. بدین معنی که هر دو نوع گل نر و ماده روی یک پایه تشکیل می شود. درخت گردو خود گرده افشان و خودبارور است. اما به این دلیل که زمان باز شدن گرده و گل ماده در بیشتر ارقام ناهمپوشانی دارند، نیاز به گرده افشانی دارد. به این حالت در علم گیاه شناسی دایکوگامی درخت گردو می گویند.

از نظر زمان باز شدن گل نر و گل ماده درخت گردو دارای نا همرسی گرده و گل است.

باز شدن گل نر گردو گرده

 نر پیش رسی (پروتاندری) درخت گردو:

حالتی که گل نر پیش از بازشدن گل ماده گرده خود را آزاد کند. این حالت بیشترین میزان را در درخت گردو دارد.

ماده پیش رسی (پروتوژنی) درخت گردو:

تعداد کمی از ارقام این نوع گرده زایی را دارند و پیش از آزاد شدن گرده، گل ماده آماده پذیرش گل نر می شود.

حالت همزمانی در درخت گردو:

برخی از ارقام گردو این نوع از تولید گرده را دارند. در این حالت نیازی به گرده افشان در باغ وجود ندارد.

گل نر در درخت گردو

گرده درخت گردو به وسیله شاتون هایی شبیه به دم گربه تولید می شود. هر گل نر گردو دارای حدود 40 بساک تولید گرده است و از هر بساک صدها دانه گرده آزاد می شود. این دانه های گرده به وسیله باد بر روی گل ماده نشسته و اقدام به لقاح میوه گردو می کنند. در زمانی که گل ماده آماده پذیرش گرده است باید این عمل اتفاق بیافتد.

گرده افشانی گردو

گرده افشانی کم چه در درخت گردو

در صورتی که در زمان آمادگی گل ماده برای پذیرش دانه گرده، هیچ گرده ای روی کلاله آن ننشیند، میوه گردو پس از چند روز میریزد. برخی از ارقام گردو مانند گردو سر در صورتی که گرده افشان مناسب نداشته باشند احتمال از بین رفتن 90 درصد میوه آن ها وجود دارد.

گرده افشانی گردو بیش از نیاز

در صورتی که گرده افشانی درخت گردو بیش از حد نیاز در باغ وجود داشته باشد احتمال نشستن دانه گرده بیش از یک عدد روی هر کلاله وجود دارد. همانطور که گرده افشانی کم باعث کاهش عملکرد می شود. مازاد گرده موجود در باغ گردو نیز باعث از بین رفتن میوه ها به دلیل گرده افشانی بیش از نیاز خواهد شد.

چند درصد از باغ گردو رقم گرده افشان باشد؟

در شرایطی که رطوبت باغ در زمان گرده افشانی معمولی باشد. بین 7 تا 10 درصد از باغ رقم گرده افشان در جهت باد غالب کشت می شود. در صورتی که رطوبت در زمان گرده افشانی بالا باشد و منطقه باران بهاری زیادی دارد. باید از 15 درصد گرده افشان در باغ گردو استفاده کرد.

گل ماده درخت گردو

گل ماده درخت گردو آماده پذیرش دانه گرده (شروع گرده افشانی گردو)

از چه رقم گرده افشانی در باغ گردو استفاده کنیم؟

با توجه به انتخاب رقم اصلی در باغ، در مرحله بعد گرده افشان انتخاب می شود. در پایین جدول ارقام موجود در کشور و گرده افشان مناسب آن ها آورده شده است.

در صورتی که تعداد رقم اصلی در باغ بیش از 1 رقم  باشد بهتر است از رقم روند استفاده شود. رقم گردو روند دامنه گرده زایی طولانی تری دارد و می تواند گرده زای خوبی برای ارقام مختلف گردو باشد.

ارقام گرده زا را در باغ گردو کجا بکاریم؟

با توجه به این که درخت گردو تنها با باد گرده افشانی می شود. باید گردو گرده زا را در جهت باد غالب منطقه در فصل گرده افشانی کشت کنیم.

مثلا در یک منطقه باد غالب در طول سال شمال غربی است. اما در فصل گرده افشانی باد غالب از سمت شرق می وزد، باید نهال های گردو گرده افشان را در سمت شرق باغ با تراکم بیشتری کشت کنیم.

نقشه باغ گردو احداث گرده افشانی

خرید نهال گردو گرده افشان

چرا باغ های سنتی گردو گرده افشان ندارند؟

در جوزستان های سنتی با توجه به این که درخت ها از تنوع بالایی برخوردارند تنوع در زمان بازشدن گل های نر در باغ بسیار زیاد است. همچنین دانه گرده توانایی حرکت در باد تا فاصله 1 کیلومتری را نیز دارد. به همین خاطر در هر منطقه درختانی با زمان باز شدن گل ماده، تولید گرده دارند و نیازی به رقم گرده زای خاصی دیده نمی شده است. در باغ های تجاری رقم اصلی باغ ویژگی مشخصی دارد. همانطور که در اکثر درختان میوه مناطق معتدل کشور همچون سیب و گیلاس و بادام و …. نیاز به گرده افشانی دارند، درخت گردو نیز به گرده افشان نیاز اساسی دارد.

گرده افشانی گردودر صورتی که در مورد مقاله گرده افشانی گردو سوالی دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کاشناسان سریعا به آن پاسخ دهند.

مطالعه بیشتر:

چه رقم گردویی مناسب کاشت است؟

اصول انتخاب و موارد مهم در خرید نهال گردو

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/gardeh

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *