تغذیه و کوددهی گردو

تغذیه کوددهی درخت گردو

اصول تغذیه و کود دهی گردو + توصیه های فنی تغذیه باغ گردو

تغذیه و کوددهی گردو متاسفانه در میان باغدارن کشور امری غیر عادی است. به طوری که در برخی از مناطق کشور تغذیه و کوددهی گردو کاری اشتباه شمرده می شود. امروزه با توجه به نیاز بالای بشر به تولید غذای بیشتر و همچنین بالا رفتن عملکرد درختان در واحد سطح، جایگزینی مواد معدنی و آلی در باغ جهت بالا بردن کیفیت و کمیت میوه بیش از پیش احساس می شود.

در عملیات تغذیه و کوددهی گردو و باغ های موجود در کشور باید به آزمایش های خاک و برگ توجه ویژه کرد. هر ساله از قسمت های مختلف باغ آزمون خاک به عمل بیاورید تا بهترین نتیجه را در کوددهی کسب کنید. در خرداد و تیر ماه هر سال نیز با آزمون برگ، تغذیه و کوددهی گردو را تست کنید و از کیفیت برنامه غذایی خود مطع شوید.

تغذیه و کوددهی درخت گردو

نیاز به تغذیه و کوددهی گردو

درخت گردو یکی از پر نیاز ترین درختان میوه در مناطق معتدل است. در صورتی که عملکرد تا 9 تن در هکتار را انتظار دارید. باید نیاز کودی درخت گردو را به طور ویژه بر طرف کنید. یکی از مشکلات اصلی خاک های ایران فقیر بودن آن است و این بدان معناست که باید در عملیات تغذیه و کوددهی گردو با توجه به قیمت بالای کود و نهاده ها توجه ویژه صورت گیرد.

برای هرچه بهتر شدن برنامه تغذیه و کوددهی گردو، پیشنهاد نهالستان فردوس استفاده از یک مشاور خبره در جوزستان ها برای جلوگیری از اصراف و هدر رفت منابع کودی به شما باغداران عزیز است.

زمانی که در باغ گردو خود با رقم مناسب و آب کافی میزان عملکرد مناسبی ندارید، یا کیفیت میوه شما در حد قابل قبولی نیست و ارزش اقتصادی میوه شما پایین است. بدون شک باید به موضوع تغذیه و کوددهی گردو نگاه علمی و به روزی داشته باشید.

تغذیه و کوددهی درخت گردو

مطالعه بیشتر: اصول احداث باغ گردو

کودهای پایه در تغذیه و کوددهی درخت گردو

به طور کلی درخت گردو به 16 عنصر معدنی نیاز اساسی دارد. در علم تغذیه گیاه باید با توجه به هر نوع فرمول کودی زمان خاص مصرف آن کود و طریقه مصرف به درستی رعایت شود تا بهترین نتیجه در باغ گردو به دست بیاید.

به ترتیب بیشترین نیاز تغذیه و کوددهی گردو عناصر غذایی را بررسی می کنیم:

نیتروژن

درخت گردو مثل بقیه گیاهان بیشترین نیاز تغذیه ای و کودی را به نیتروژن دارد. فرم های مختلفی از نیتروژن در بازار موجود است.

نیتروژن در فرم اوره و سولفات آمونیوم بیشترین فراوانی را در بازار داراست. بر همین اساس روش تغذیه ای ما بر اساس کودهای قابل دسترس باغدار توصیه می شود.

اوره با داشتن 46 درصد نیتروژن فرمول مناسبی برای رفع نیاز نیتروژن در گردو دارد. بهترین زمان استفاده از اوره در طول فصل رشد 3 مرحله است. بهتر است کود اوره را به صورت سرک و در محلی که درخت آب می خورد داده شود. مرحله اول کوددهی اوره اواخر اسفند ماه هر سال، مرحله دوم همراه با آب آبیاری اول و مرحله سوم در زمان خزان کامل درخت گردو می باشد. میزان مصرف یک سال درخت را به 3 قسمت تقسیم کرده و در هر مرحله یک سوم را به درخت بدهید.

آبیاری درخت گردو

کود اوره به راحتی در آب حل می شود و همینطور در صورت برخورد نور آفتاب به گاز تبدیل می شود پس بهتر است در موقع کوددهی در صورتی که آبیاری انجام نمی شود کمی خاک روی اوره ها ریخته شود تا از هدر رفت آن جلوگیری به عمل آید.

نکته:

کود اوره با بیشتر کودهای تغذیه ای گردو تفاوت های خاصی دارد. 1. از کوددهی اوره در طول فصل رشد جدا خودداری کنید. 2. در زمانی که آبیاری یا بارندگی شدید است از کوددهی اوره  خودداری کنید. (به علت آبشویی اوره و از دست رس درخت خارج شدن این کود). 3. کود اوره برخلاف بقیه عناصر باید هر ساله مصرف شود.

نیاز درخت گردو به اوره:

تا 4 سال پس از کاشت نیتروژن بیشترین نیاز نهال گردو است. سال دوم پس از کاشت نهال گردو باید 100 گرم نیتروژن خالص (اوره 46 درصد نیتروژن خالص دارد) به نهال داده شود. و هرساله 100 گرم دیگر به آن اضافه شود.

فسفر

عنصر فسفر مهمترین عنصر برای توسعه ریشه است. همچنین برای گل انگیزی بهتر درختان عنصر فسفر نقش حیاتی دارد. فسفر با فرم سوپر فسفات تریپل در خاک جابه جایی بسیار کمی دارد. بهتر است این کود در زمان احداث باغ در کف چاله به عمق یک متر استفاده شود. در برنامه های چالکود نیز باید از این عصر استفاده کنیم. همچنین برای دسترسی بهتر فسفر می توانیم از کودهایNPK 20-20-20 (ان پی کا) به همراه آبیاری استفاده کنیم.

کود پتاس اوره فسفات گردو

پتاسیم

پتاسیم در گیاهان وظیفه نقل و انتقال مواد گیاه را برعهده دارند. همچنین در مواجهه گیاه با شرایط تنش زا مثل کمبود آب، گرما و … عنصر پتاسیم کمک زیادی می کند تا درخت از این تنش به راحتی عبور کند.

بیشترین فرم کود پتاس موجود در بازار سولفات پتاسیم و سولو پتاس است. از کوددهی پتاسیم با فرمول کلرور پتاس برای درخت گردو خودداری کنید. به دلیل این که عنصر کلر در غلظت کم برای درخت گردو سمی است. در برنامه تغذیه و کوددهی گردو با پتاسیم، باید به چند نکته توجه داشت. بیشترین نیاز درخت گردو به پتاسیم از اوایل اردیبهشت تا تیر و مرداد است.

به همین دلیل علاوه بر استفاده پتاسیم در برنامه چالکود درخت، باید از کودهایNPK 12-12-36 ان پی کا همراه آبیاری در تیرماه استفاده کرد. به این صورت که از اوایل تیر ماه همزمان با نهایی شدن سایز میوه گردو، فرایند پر شدن مغز گردو آغاز می شود.

از ابتدای تیر ماه تا اواسط مرداد هر 15 روز میزان 100 گرم کود ان پی کا پتاس بالا همراه آبیاری به درخت داده شود(برای درخت 10 ساله)، تا علاوه بر بالا رفتن کیفیت مغز و سایز میوه از سیاه شدن مغز گردو نیز جلوگیری شود.

منیزیم

عنصر منیزیم در کشور به صورت سولفات یا منیزیم اکسید می باشد. در خاک های فقیر و شنی میزان 300 تا 500 کیلو گرم در هکتار و در خاک های معمولی 200 تا 300 کیلو گرم به خاک داده می شود. بهتر است برای 6 سال اول این کود در چاله درخت استفاده شود و پس از آن هر 3 سال یکبار به همراه بقیه عناصر در چالکود مصرف شود.

نیاز درخت گردو 10 ساله به منیزیم سولفات: برای هر درخت میزان 1 کیلو گرم در چالکود استفاده شود.

کود ان پی کا درخت گردو npk

گوگرد

با توجه به میزان زیاد آهک موجود در خاک های کشور نیاز به گوگرد از آن سو احساس می شود که واکنش خاک را پایین آورده و اجازه جذب بقیه مواد غذایی در خاک را به ریشه می دهد. بیشتر کودهای موجود در کشور فرم سولفاته هستند.

با استفاده از کودهای سولفاته می توان میزان گوگرد خاک را نیز افزایش داد.

درخت گردو در کشور ایران کمبودی به گوگرد نشان نداده است.

کلسیم

استفاده از کلسیم در خاک های ایران در 99 درصد جوزستان ها توصیه نمی شود. زیرا این عنصر در ایران به وفور در اختیار درخت قرار دارد. متاسفانه برخی از کارشناسان کم سواد اقدام به توصیه گچ در باغ های گردو کشور می کنند. بر اساس گزارش های وزارت کشاورزی فرانسه استفاده از گچ یا کودهای کلسیم دار تنها در خاک های اسیدی توصیه می شود.

در خاک های ایران بیشترین مشکل در جذب برخی از عناصر وجود کلسیم بیش از حد در خاک است. بیشترین نیاز تغذیه و کوددهی گردو با کلسیم از طریق آبیاری بر طرف می شود. در زمان پر شدن مغز میوه عنصر کلسیم بیشترین میزان مصرف را دارد. پس باید به این نکته توجه کرد که آبیاری نا منظم و غیر کافی در مرداد و شهریور تاثیر مستقیم بر جذب کلسیم و کاهش کیفیت مغز گردو دارد.

بیشتر بخوانید: مقاله آبیاری درخت گردو

نمودار جذب عناصر درخت گردو

روی

نیاز درخت گردو به عنصر روی اصولا زیاد نیست. اما به دلیل فقر بالای عنصر روی در خاک های کشور یکی از اصلی ترین دلایل سرخشکیدگی درختان بزرگ کمبود روی است. عنصر روی در کشور به صورت سولفات روی موجود می باشد. یکی از راه های منطقی برای رفع نیاز روی در درخت گردو استفاده از 1 کیلوگرم سولفات روی در چاله نهال و پس از گذشت 6 سال از احداث باغ استفاده در چالکود های باغ است.

روشی که در کشور به صورت سالیانه توصیه می شود. محلول پاشی بور و روی است که در صورت استفاده از چالکود موثر نیازی به محلول پایشی نخواهد بود.

مس

عنصر مس در برنامه تغذیه و کوددهی گردو نیاز معمولی می باشد. نیاز خاصی در منابع ایران و جهان برای درخت گردو گزارش نشده است. از طرف دیگر استفاده بیش از حد از مس به واسطه سموم قارچکش مسی باعث کاهش عملکرد گردو در واحد سطح خواهد شد.

آهن

با توجه ذات  درخت گردو اصولا کمبود آهن در این درخت اتفاق نمی افتد. در صورتی که علایم کمبود آهن در برگ درخت گردو مشاهده شد، باید به دنبال مشکلات دیگر از قبیل آبیاری بیش از حد، آلودگی ریشه و …. باشیم و اصولا نیازی به تغذیه آهن در درخت گردو نمی باشد.

در صورتی که در آزمایش برگ کمبود آهن گزارش شد. می توانید از فرمول های آهن کلات استفاده کنید.

نکته مهم در کموددهی آهن استفاده از کلات آهن در شب است. زیرا این کود با برخورد نور خاصیت خود را از دست می دهد. در صورتی که امکان وجود نداشت کود آهن را پای درخت ریخته و روی آن خاک بریزید.

بهتر است در زمان احداث باغ به ازای هر چاله از یک کیلو گرم سولفات آهن استفاده شود.

 

محدوده جذب عناصر غذایی در pH خاک تغذیه درخت گردو

بور

استفاده از عنصر بور  در برنامه تغذیه و کوددهی گردو باید به دقت صورت گیرد. اصولا کمبود بور در باغ های گردو کشور گزارش نشده است. مگر در موارد محدود. مشکل دیگر این عنصر مسمویت گردو و میزان بالای آن

آن در خاک است. توصیه نهالستان فردوس عدم استفاده از کود بوراکس برای باغ گردو است، مگر آن که در آزمون برگ نیاز به بور گزارش شود.

کود های سالانه درخت گردو

بیشترین نیاز درخت گردو تا 4 سال به کود نیتروژن است. هر ساله درخت گردو برای رشد به دنبال تغذیه درخاک حرکت می کند بهتر است کود دهی در پای درخت انجام شود.

کود حیوانی نیز در اصراف درخت ریخته شود تا درخت گردو در زمان نیاز به راحتی بتواند از آن استفاده کند. از سال ششم بعد از کاشت هر ساله بر اساس آزمون خاک و برگ نسبت به چالکود در باغ اقدام شود. اگر رشد درخت نسبت به باردهی آن از سال ششم به بعد زیاد باشد باید از میزان نیتروژن سالیانه آن کم کنید.

در اسفند و فروردین از کوددهی نیتروژنه استفاده می شود. در تیر و مرداد از فرم های قابل حل پتاسیم استفاده کنید.(ان پی کا پتاس بالا) و در پاییز همزمان با خزان درخت اقدام به چالکود کنید. هر 3 سال یکبار چالکود بر اساس نیاز درخت تکرار می شود.

چالکود درخت گردو

تجزیه خاک و آزمایش خاک برای بهتر شدن تغذیه و کوددهی گردو

آزمون خاک یکی از رایج ترین موارد یافتن کمبودهای تغذیه ای در باغ های گردو کشور است. بهتر است در زمان برداشت نمونه از جاهایی از زمین این نمونه ها برداشت شود که قبلا به خاک آن نقطه از باغ کود داده نشده است. عمق مناسبی برای برداشت نمونه آزمون خاک در باغ گردو 60 سانتی متر تا 1 متر است. سعی کنید هر 3 سال یکبار آزمون خاک از باغ گردو به عمل بیاورید.

پس از به دست آمدن نتایج آزمون خاک می توانید اقدام به انجام چالکود در باغ صورت گیرد.

آزمایش برگ درخت گردو

آزمایش برگ یکی از روش های تخمین میزان نیاز کودی درخت گردو است. برای برداشت نمونه برگ باید از برگ های دوم و سوم شاخه های غیر مثمر از 4 سوی درخت نمونه برداری شود.

نمونه برداری 2 ماه بعد از مرحله گرده افشانی کامل درخت گردو انجام شود. نمونه ها باید حداقل 100 برگ باشد که در سایه خشک شده باشند. پس از آن درون یک نایلون تمیز به آزمایشگاه انتقال دهید.

تفسیر آزمایش برگ با عنوان حد بحرانی عنصر صورت می گیرد. به روشی که میزان کمبود یک عنصر در حد بحرانی آن گزارش می شود. پس از تفسیر در برنامه تغذیه ای در صورتی که عنصر مد نظر شدت کمبود بحرانی داشت باید سریعا از طریق محلول پاشی به درخت داده شود و در پایان فصل زراعی به صورت چالکود جوزستان مورد نظر تقویت شود.

کود درخت گردو

کود حیوانی برای درخت گردو

برای باغ گردو تازه تاسیس و در زمان چاله کنی نیاز به 40 تا 60 تن کود حیوانی از نوع گاوی برای هر هکتار باغ گردو می باشد.

استفاده از کود های مرغی و  گوسفندی به مقدار کم در باغ ایرادی ندارد اما استفاده صرف این کود ها باعث آسیب به درخت گردو می شود.

هر بار که در باغ گردو از چالکود استفاده می کنید، باید همراه 40 تن کود پوسیده گاوی کودهای معدنی را استفاده کنید. همچنین میتوانید در سطح باغ نیز برای حفظ رطوبت خاک وبالا رفتن رشد میکروارگانیسم های مفید خاک از کود حیوانی استفاده کنید.

مسمویت های درخت گردو از کوددهی زیاد

علایم مسمومیت درخت گردو در استفاده از برخی عناصر مشاهده می شود. به طور کلی درخت گردو  به عناصر کلر، بر و سدیم مسمومیت نشان می دهد.

بیشترین گزارش از مسمومیت با عنصر کلر و سدیم دیده شده است. در استفاده از کودهای شیمیایی دقت کنید از شرکت های تولید کننده معتبر کود را تهیه کنید.

امیدواریم مقاله تغذیه و کوددهی گردو مورد پسند شما واقع شده باشد. در صورتی که سوالی دارید در قسمت نظرات آن را بپرسید.

مطالعه بیشتر:
خطرناک ترین آفات درخت گردو

بیماری های درخت گردو

آموزش پیوند سرشاخه کاری درخت گردو

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/d19d2g

فهرست مطالب

4 دیدگاه دربارهٔ «تغذیه و کوددهی گردو»

  1. آواتار arashtaghipoor
    arashtaghipoor

    سلام مهندس ناصری، ممنون بابت این مقاله خوبتون. روش کوددهی بصورت چالکود بهتر است یا با سیستم آبیاری؟ محلول پاشی چقدر تاثیر داره

    1. آواتار حسین ناصری
      حسین ناصری

      بهترین روش کوددهی موثر و کم هزینه استفاده از چالکود و کود آبیاری است

  2. آواتار طاهر حسینی
    طاهر حسینی

    جناب مهندس ممنونم بابت اطلاعات خوبی که در اختیار میزارید، شما مشاوره تغذیه و کود دهی درخت گردو هم دارید؟! و اینکه اگر بله در کدام استانها ؟

    1. آواتار حسین ناصری
      حسین ناصری

      سلام در صورتی که مایل هستید باغ شما بازدید بشه و توصیه کودی ارایه بدیم با شماه واتساپ نهالستان هماهنگ کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *