علت بار ندادن درخت گردو + آموزش باردهی بهتر گردو

باردهی مطلوب درخت گردو

عوامل عمومی در بار ندادن درخت گردو

مهم ترین علت بار ندادن درخت گردو در سال های اول بسته به نوع نهال گردو متفاوت است. در صورتی که نهال بذری کاشته باشید علت اصلی بار ندادن درخت گردو شما نرسیدن به سن بلوغ است. در صورتی که نهال گردو پیوندی کاشته باشید مهمترین دلیل نبود گرده افشان مناسب است. در صورتی که درخت گردو شما سال های قبل باردهی مناسبی برخوردار بوده و در حال حاضر باردهی خوبی ندارد مهمترین دلیل در این حالت کمبود تغذیه مناسب درخت گردو شما است. دلایل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به هر کدام می پردازیم.

دلایل متفرقه ای نیز می تواند در بار ندادن درخت گردو موثر باشد مثل سرمازدگی گل های باغ در بهار، گرده افشانی بیش از حد درخت گردو و ریزش میوه های باغ، دقت کنید که آیا این موارد در باغ شما اتفاق نیافتاده باشد.

جوانه های سرمازده درخت گردو

سرمازدگی جوانه درخت گردو

در نظر داشته باشید که در این مقاله علت های بار ندادن درخت گردو با فرض این بررسی شده است که شما موارد بهزراعی درخت گردو را انجام داده اید. برای مثال در صورتی که آبیاری باغ گردو شما تغییری نداشته باشد یا آفات و بیماری در باغ گردو شما از حالت نرمال خارج نشده باشد،  این مقاله برای شما مناسب است. اینجا به صورت عمومی یک بار مراحل بهزارعی سالیانه باغ گردو را به صورت اجمالی و کوتاه بررسی می کنیم.

آبیاری اصولی درخت گردو

درخت گردو به طور منظم نیاز به آبیاری دارد و باید هر هفته تا 10 روز بسته به شرایط خاک و اقلیم و سن درخت به میزان مشخصی آبیاری انجام شود.  آبیاری درخت گردو در سال جاری بر میزان باردهی درخت گردو در سال آینده تاثیر مستقیم دارد. به این صورت که آبیاری کم در ماه های خرداد و تیر باعث ضعف در شکل گیری جوانه های بار سال بعد خواهد شد.

توصیه می شود حتما این مقاله را مطالعه کنید: اصول، دلایل و فنون آبیاری درخت گردو

خاک ورزی سالیانه باغ گردو

مدیریت خاک در باغداری گردو بسیار مهم است و هر سال باید کارهایی را به طور منظم و دقیق انجام دهید. اولین کار با شروع فصل کاشت خاک ورزی مناسب اطراف ریشه درخت گردو است. این کار باعث به هم زدن لایه های مویین خاک و حفظ رطوبت اطراف ریشه، کاهش رشد علف های هرز، ورود هوا و در دسترس قرار گرفتن آن برای ریشه درخت و از بین رفتن تخم حشرات و آفت های زیر خاک  می شود.

از دیگر کارهای مورد نیاز در نگهداری از خاک باغ استفاده سالیانه از کود دامی و ماده آلی اطراف ریشه و از بین بردن علف های هرز باغ در طول فصل رشد است.

باغ گردو.

مبارزه با آفات و بیماری های درخت گردو

هر ساله با شروع فصل رشد اصلی ترین مشکل جوستان های کشور توسعه بیماری های قارچی در باغ است، که باید هر ساله برای جلوگیری از رشد قارچ در باغ، دست کم 3 مرتبه از سموم بردوفیکس یا اکسی کلرور مس استفاده شود. بیماری های قارچی در کوتاه مدت باعث از بین رفتن کیفیت مغز گردو شده و در بلند مدت باعث کاهش عملکرد باغ شما خواهند شد. برای مبارزه با آفات نیز بسته به هر منطقه می توانید از سموم مناسب تحت نظر مهندس گیاه پزشک استفاده کنید.

برای اطلاعات کامل در این زمینه مقالات متعددی در بخش آرشیو مقالات وبسایت وجود دارد.

سمپاشی اصولی درخت گردو

کاشت اصولی درختان باغ

رعایت فاصله مناسب جهت دریافت نور برای درخت گردو الزامی است. مهمترین فاکتور های مورد نیاز برای درخت گردو نور کافی و آبیاری مناسب است. در صورتی که باغ گردو شما با فاصله کم نسبت به هم کاشته شده باشد، میزان نفوذ نور در باغ هر سال کمتر و کمتر می شود و این مهم بر روی تولید جوانه های میوه گردو تاثیر مستقیمی می گذارد. یکی از راه های بر طرف کردن این مشکل قطع درختان اضافی است به طوری که بهترین حالت نفوذ نور به تاج درختان اتفاق بیافتد.

در صورتی که موارد بالا را به درستی رعایت می کنید و درخت گردو شما باردهی مناسبی ندارد. در زیر دلایل اصلی را بررسی و راههای رفع مشکل را به شما توضیح خواهیم داد.

دلایل بار ندادن درخت گردو نهال بذری

مهمترین علت بار ندادن درخت گردو نهال بذری نرسیدن به سن بلوغ است. وقتی نهال بذری گردو کشت کرده باشید. با توجه به ژنتیک درخت گردو و بلوغ در گیاهان نیاز است درخت شما با گذشت سال ها ( نزدیک به 10 سال) به سن باردهی برسد و از آن به بعد باردهی درخت گردو شما هر ساله بیشتر می شود. در نهایت میزان عملکرد باغ بذری را در سال 20 بعد از کاشت باید در نظر بگیرید.

نمودار عملکرد باغ گردو با نهال بذری با فاصله 10 در 10 متر و تراکم 100 نهال در هکتار تا سال دهم  بعد از کاشت

نمودار میزان عملکرد و باردهی باغ گردو بذری در 10 سال

در برخی مواقع تعدادی از نهال های گردو بذری از سال های قبل از 10 سالگی باردهی خود را آغاز می کنند و هر ساله به میزان بار آن ها اضافه می شود. این حالت در باغ های بذری نهایتا تا 30 درصد درختان را در بر می گیرد. به این صورت که در سال پنجم بعد از کاشت میزان باردهی در باغ بذری شما به میزان کمی آغاز می شود.

برای محاسبه میزان عملکرد مناسب باید دست کم شروع باردهی را از سال هشتم بعد از کاشت در نظر بگیرید و و اوج باردهی را در سال بیستم بعد از کاشت خواهد بود. با توجه به رشد رویشی زیاد و تولید شاخ و برگ فراوان در ارقام گردو بذری و نهایتا فاصله کاشت 10 در 10 میزان عملکرد باغ گردو بسیار کمتر از باغ های گردو پیوندی خواهد بود.

با توجه به شرایط اقلیمی جدید و کمبود منایع آبی و همچنین بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی به هیچ وجه توصیه نمی شود که باغ های جدید گردو را به روش سنتی و با نهال های بذری احداث کنید. در حال حاضر اکثر باغداران گردو قدیمی در کشور به پیوند درختان مسن گردو خود روی آورده اند.

برای رفع مشکل بار ندادن درخت گردو در صورتی که باغ گردو بذری شما در سال های قبل از بلوغ است باید صبر کنید تا به مرحله بلوغ و باردهی برسد. اما اگر می خواهید باغ شما اصلاح شده و به باردهی مناسب برسد باید با استفاده از یک پیوندزن حرفه ای گردو، اقدام به تغییر تاج درختان خود کنید.

باردهی مطلوب درخت گردو

بار ندادن درخت گردو

علت بار ندادن درخت گردو نهال پیوندی

مهمترین دلیل بار ندادن درخت گردو پیوندی ابتدا در صورتی که نهال گردو  شما در بهار گل تولید نمی کند، ایراد از نهال پیوندی گردو شما بوده و به احتمال زیاد این نهال گردو از پیوندک با کیفیتی تولید نشده است.

در صورتی که در بهار همزمان با باز شدن گل های درخت، جوانه ماده در درخت گردو پیوندی شما تشکیل شده، ولی میوه ی گردو کامل نشود. یک دلیل اصلی و یک دلیل فرعی خواهد  داشت که هر دوی این دلایل به گرده افشانی گردو مربوط می شود. دلیل اصلی نبود گرده افشان مناسب برای گردو شما است و دلیل فرعی نیز گرده افشانی بیش از حد درخت گردو خواهد بود.

برای آشنایی با گرده افشانی در گردو و اهمیت آن این مقاله را بخوانید

برای رفع کمبود گرده افشانی که بالای 95 درصد بار ندادن گردو های پیوندی نیز به این خاطر است. باید 10 درصد از باغ خود را گرده افشان مناسب آن رقم کشت کنید. برای مثال گرده افشان مناسب برای رقم گردو چندلر، رقم گردو فرانکت است. در باغ گردویی که 300 نهال گردو چندلر کاشته شده است می بایست 30 نهال گردو فرانکت کاشته شود. این ارقام گرده افشان باید در جهت باد غالب منطقه در فصل گرده افشانی گردو کاشته شوند.

بازدید دوره ای باغ گردو

اطلاع از ویژگی ها و قیمت خرید نهال گردو گرده افشان از این لینک

در صورتی که باردهی باغ گردو پیوندی شما در سال های قبل خوب بوده و در حال حاضر مشکل کمبود عملکرد دارید باید تغذیه و هرس درخت گردو را جدی بگیرید.

آموزش کاربردی تغذیه و کوددهی درخت گردو

نمودار باردهی و عملکرد باغ گردو پیوندی با روش کاشت 5 در 7 و تراکم 285 درخت در هکتار

نمودار عملکرد و باردهی باغ گردو پیوندی در 10 سال اول

مقایسه دو نمودار بالا در کنار هم (مقایسه عملکرد باغ گردو بذری و پیوندی در 10 سال در یک هکتار)

مقایسه عملکرد باغ گردو پیوندی و بذری در 10 سال اول

دلایل بار ندادن درخت گردو مسن

دلایل زیادی در بار ندادن درخت گردو مسن تاثیر گذار است. مهمترین دلایل این مشکل را در بخش عوامل عمومی در بار ندادن درخت گردو می توانید مطالعه کنید. اما به طور کلی درختان باغ گردوی مسن به چند دلیل عمده باردهی کمی دارند. اولین و مهمترین دلیل نژاد کم بار گردو است.

وقتی نژاد گردو بذری کاشته شده دارای ظرفیت باردهی کمی باشد با بهترین هرس و تغذیه نیز نمی توان عملکرد باغ را اصلاح کرد. دلیل دوم کمبود تغذیه در باغ گردو است. با توجه به باردهی در سال های قبل و کمبود آن در سال های اخیر می توان به این نتیجه رسید که باید عملیات تغذیه و کود دهی در باغ گردو شما به صورت حرفه ای و تحت نظر کارشناسان خبره کشاورزی که از درخت گردو شناخت کاملی دارند اتفاق بیافتد.

اصلاح و پیوند باغ گردو

مهمترین نکته در بالا بردن عملکرد باغ گردو به وسیله تغذیه و کوددهی استمرار در کار است. در نظر بگیرید که باغ شما در 5 سال به این میزان کاهش باردهی رسیده است پس نباید انتظار داشت یکساله تمام مشکلات بر طرف گردد. هر ساله با آزمایش خاک و برگ و برنامه ریزی اصولی در آبیاری گردو می توانید پس از 3 سال انتظار حداکثر باردهی در باغ گردو خود را داشته باشید.

دلیل سوم در باغ های مسن هرس نشدن درخت یا هرس غیر اصولی باغ است. این دلیل خود از کمبود رسیدن نور به تاج درخت منشا می گیرد. با هرس اصولی درختان گردو مسن هم به جوان سازی آن ها کمک می کنیم و هم از منافع ورود نور به باغ استفاده خواهیم کرد.

هرس و تربیت باغ گردو

در صورتی که باغ گردو شما دچار مشکل کمبود بار درختان و عملکرد پایین است و نیاز به مشاوره اصولی دارید می توانید از طریق شماره های تماس نهالستان گردو فردوس با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه این مطلب: https://yun.ir/barnadadan

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *