خطرناک ترین آفات درخت گردو را بشناسیم

آفات درخت گردو کنه تارتن

آفات درخت گردو

آفات درخت گردو شامل آفات پرخطر مثل کرم خراط، شپشک و کنه گالی که درخت را مورد حمله قرار می دهند و در صورتی که اقدام مناسبی صورت نگیرد باغ در خطر نابودی قرار خواهد گرفت و آفات کم خطر همچون شته درخت گردو، کرم میوه گردو (کرم سیب)، کنه تارتن تنها به میوه و برگ درخت آسیب وارد می کنند و باعث پایین آمدن ارزش میوه و ضرر اقتصادی می شوند و با طغیان این آفت ها باغ از بین نمی رود.

مبارزه با آفات درخت گردو در جوزستان های سنتی دشوار است، چون ارتفاع زیاد درخت مبارزه با آفات را با سختی روبه رو کرده است و استفاده از ارقام گردو پاکوتاه می تواند تاثیر زیادی در کنترل آفات داشته باشد.

کرم خراط یا پروانه فری:

کرم خراط درخت گردو

به عقیده بسیاری از کارشناسان کرم خراط مهمترین آفات درخت گردو است که در اکثر مناطق گردو خیز کشور پراکنده شده است. اکثر کارشناسان بر این باور اند که این آفت به درختانی حمله ور می شود که از نظر آبیاری و تغذیه در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

لاروهای این آفت شاخه ها را سوراخ کرده و در داخل شاخه تبدیل به شفیره می شوند و باعث از بین رفتن شاخه های آلوده می شود.

مبارزه با کرم خراط:

بهترین راه برای مبارزه با این آفت مدیریت مناسب باغ و آبیاری اصولی درخت گردو در زمان های دقیق و همچنین استفاده از تغذیه مناسب در طول سال است.
مبارزه مکانیکی:

استفاده از مفتول سیمی و فرو کردن آن در سوراخ به همراه پنبه آغشته به سم فوزالن یا اسپینوزاد

مبارزه شیمیایی:

متاسفانه مبارزه شیمیایی خاص و کارآمدی برای این آفت وجود ندارد.

شته درخت گردو:

آفات درخت گردو شته

شته ها به دو صورت هم روی برگ و هم پشت برگ فعالیت می کنند. شیره گیاهی خارج شده از شته ها باعث شیوع بیماری قارچی در باغ می شود. در حالت کلی دمای محدوده 20 درجه سانتی گراد برای این آفت مطلوب و بالای 30 درجه سانتی گراد نامطلوب است.

مبارزه:

برای مبارزه با شته ابتدا در نظر داشته باشید باید حداقل به طور متوسط پشت برگ 10 حشره دیده شود تا سمپاشی کارآمد باشد.

برای مبارزه شیمیایی از سموم پریمور، کنفیدور، استامی پراید میتوان استفاده کرد.
حتما در نظر داشته باشید محلول پاشی در ساعات پایانی روز انجام شود.

کرم نجار یا کرم جگری:

آفات درخت گردو کرم جگری

یکی دیگر از آفات درخت گردو، آفت کرم نجار است که از نظر نوع خسارت بسیار شبیه به پروانه فری است. بیشتر در نواحی معتدله سرد و مرطوب انتشار دارد. حشره کامل به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است و عرض آن با بالهای باز گاهی به 80 میلیمتر می‌رسد. لاروهای جگری رنگ هستند بدین ترتیب که قسمت پشتی قهوه‌ای مایل به قرمز و در پهلو زرد پررنگ به نظر می‌رسند. غالبا این آفت به درختان مسن با فشار آوندی کم حمله می کند.

یکی از راه های مبارزه با این آفت از بین بردنم کانون های آفت در باغ است. به طور مثال درختان آلوده و شاخه های هرس شده را در اطراف باغ باید از بین برد و بهداشت باغ را رعایت کرد.

لاروها به درون چوب درخت نفوذ می کنند. بعضی از درختان از جمله  نارون به این آفت حساس می باشند.

مبارزه با کرم جگری:

برای مبارزه با این آفت آبیاری و تغذیه مناسب لازم است. در صورتی که نیاز به مبارزه شیمیایی  بود از فرمول زیر استفاده کنید:

برای هر درخت 10 ساله 50 سی سی کنفیدور به همراه 50 لیتر آب در زمان آبیاری استفاده شود. برای درختان 20 ساله مقدار سم و آب را 2 برابر کنید.

کرم گردو (کرم سیب):

آفات درخت گردو کرم سیب

آفت کرم سیب موجب صدمه شدید به درخت گردو نیز می شود. از اصلی ترین آفات درخت گردو که باعث ضرر اقتصادی می شود کرم سیب است و خوشبختانه به راحتی قابل کنترل است. این آفت بیشتر به ارقام زود گل بیشتر حمله می کند و تا مواردی باعث از بین رفتن تمام محصول یک باغ می شود. لارو نسل اول آن از طریق انتهای گلگاه وارد میوه های کوچک شده و منجر به ریزش آن ها می شود. در نسل دوم و سوم این آفت باعث از بین رفتن مغز و سیاه شدن میوه گردو خواهد شد.

مبارزه با کرم گردو:

در مبارزه با کرم گردو باید دقت داشت که این آفت در ارتفاعات بالای 1900 متر از سطح دریا با دو نسل و در کمتر از این ارتفاع با 3 نسل همراه است و زمان سمپاشی بسیار با اهمیت است. در حالت کلی با یک مرحله سمپاشی با ترکیبات دارای دوره کارنس بالا مثل استامی پراید نتایج خوبی خواهد داشت.

 

کنه درخت گردو ( کنه تارتن):

آفات درخت گردو کنه تارتن

کنه تارتن یا کنه دو نقطه ای آفتی است که به درختان و گیاهان زیادی حمله میکند و با توجه به جثه کوچک این آفت و نوع حمله دسته جمعی آن می تواند خسارت زیادی را به بار بیاورد.

اکثر ارقام گردو به این آفت مقاوم اند اما در باغ های بذری درختانی با حساسیت بالا وجود دارند که نیاز به مبارزه دقیق و اصولی در باغ احساس می شود. این آفت علاوه بر برگ به شاخه و حتا میوه گردو نیز حمله می کند. یکی از روش های کنترل این آفت مدیریت علف های هرز در کف باغ است. در صورتی که کل علف های هرز کف باغ از بین برود این آفت به درختان جوزستان بیشتر حمله ور می شوند.

مبارزه:

مدیریت آبیاری و تغذیه در باغات جلوی طغیان این آفت را میگیرد ولی در شرایطی که نیاز به مبارزه باشد پیش از استفاده از روش مبارزه شیمیایی بهتر است درختان با آب شیرین شسته شوند تا جلوی وجود گرد و غبار و تکثیر این آفت گرفته شود. دقت داشته باشید برای شستشوی درخت در ساعت اولیه روز این کار انجام شود تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شود.

 

کنه گالی گردو:

آفات درخت گردو کنه گال زا

از دیگر آفات درخت گردو، کنه گالی یا گالزا است. گالهای این کنه ابتدا در کنار رگبرگ اصلی و سپس رگبرگ های فرعی تشکیل می شود. رنگ آنها در اوایل تشکیل زرد و به تدریج تیره شده و در اواخر فصل به رنگ قرمز قهوه ای درمی آیند. شدت آلودگی در قسمتهای مختلف تاج درخت نیز یکسان نیست, به طوری که علائم اولیه آلودگی در برگهای بخش تحتانی شاخه ظاهر می شود که بتدریج و با پیشرفت فصل به برگهای انتهایی شاخه و در نهایت به برگهای انتهایی شاخه و در نهایت قسمت فوقانی تاج درخت پیشرفت می کنند.

مبارزه:

برای کنترل این گونه ابتدا باید ارزیابی درستی از جمعیت زمستان گذران داشته باشیم زیرا که این جمعیت شروع کننده آلودگیهای اولیه است. کنترل جمعیت آغازگر در ابتدای سال نقش مهمی در تداوم و شدت آلودگیهای جدید داشته و باید با استفاده از ترکیبات مناسب کنترل شود بدین لحاظ توصیه می شود در مناطقی که آلودگی شدید باشد در ابتدای بهار در موقع باز شدن جوانه های برگی از سموم کنه کش بهره گیری نمود.

شپشک گردو:

آفات درخت گردو شپشک

اولین بار این آفت بر روی درخت نارون در ایران در سال 1313 دیده شده است. اصولا آفت اختصاصی درخت سیب است و در همه نقاط کشور وجود دارد. این حشره بـا مکيـدن شيره گيـاهي و همچنين ایجـاد اختلالات فيزیولوژی باعث ضعف شدید و مرگ درختان می شود. در درخت گردو بر روی شاخه های سال جاری رشد می کند و با حرکت نسل دوم باعث خشک شدن سرشاخه های درخت گردو می شود.

مبارزه:

پس از حرکت پوره ها و قبل از تشکیل دادن سپر این آفت بسیار حساس و به راحتی از بین می رود. برای شناسایی زمان حرکت می توان از تله های مشکی رنگ پارچه ای استفاده کرد و پس از مشاهده دانه های ریز شبیه به آرد از سمپاشی با سم موونتو  محلول پاشی کرد.

در نظر داشته باشید محلول پاشی باید طوری باشد که تمام سطح برگ ها و شاخه های جدید درخت را آغشته کند.

مطالعه بیشتر:

مبانی احداث باغ مدرن گردو

تغذیه و کوددهی درخت گردو

آموزش پیوند گردو در تابستان

لینک کوتاه این مقاله: https://yun.ir/AFAAT

فهرست مطالب

2 در مورد “خطرناک ترین آفات درخت گردو را بشناسیم”

  1. اسدالهی

    سلام آقای ناصری ممنون از مقاله خوبتون، برای کنه خاکی که فرمودید با آب درختها را باید شست، باعث قارچ نمیشه؟

    1. حسین ناصری

      سلام نگران نباشید اتفاقی نمی افته
      فقط صبح زود این کار رو بکنید بین ساعت ۶ تا ۸ صبح

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *